ניוזים חמיםחדשותבת ים

החלטה דרמטית בבת-ים: העירייה תסגור את תכנית "שער יוספטל" בגלל התערבות הוועדה המחוזית, שהוסיפה מאות יחידות דיור בלי תיאום עם העירייה

בפעם הראשונה: עיריית בת ים תסגור תכנית מופקדת בת אלפי יח"ד (שער יוספטל) בשל התערבות הוועדה המחוזית, התעלמה מצרכי העיר והוסיפה מאות יח"ד ללא תיאום ולאחר קליטת התוכנית

 

בצעד דרמטי הודיעה עירית בת-ים על סגירת תכנית שער יוספטל כדי להגישה מחדש, זאת לאחר שהוועדה המחוזית התעלמה מצרכי העיר והוסיפה מאות יח"ד ללא תיאום ולאחר קליטת התוכנית.

המתח בין הרשויות המקומיות לבין הוועדות המחוזיות עולה הילוך: עירית בת-ים הודיעה על צעד דרמטי חסר תקדים, במסגרתו היא תסגור תכנית פינוי-בינוי ענקית על דופן האיילון, בגבול בת-ים-חולון, זאת בעקבות החלטת הוועדה המחוזית להוסיף עוד מאות יח"ד לפרויקט ללא תיאום, ובניגוד לעמדות העיריה והצוותים המקצועיים.
מדובר בפרויקט דגל לא רק עבור העיר, אלא גם במטרופולין ת"א, אשר משתרע על פני כ-60 דונם וכולל הקמת כ-1,175 יחידות דיור, לצד 154 אלף מ"ר של תעסוקה ומסחר.

הבינוי היה אמור לכלול מבנים מעורבי שימושים, שיכללו שילוב של בנייה מרקמית ומגדלים שיגיעו עד ל60 קומות. כמו כן, כלל המתחם שטחים ציבוריים איכותיים חדשים, שאמורים להיבנות לטובת התושבים.

את התכנית יזמו עירית בת-ים והרשות הארצית להתחדשות עירונית, בצמידות לתחנות רכבת ישראל, הקו האדום של הרכבת הקלה, קו M3 של המטרו וכן נת"צים סמוכים. התכנית לוותה על ידי שמאים לכל אורך הדרך, על מנת לוודא מהו האיזון הנכון בין תמהיל יחידות הדיור והיקף השטחים לתעסוקה ומסחר, כדי לייצר כלכליות ליזמים שיפעלו במקום.

אלא שבוועדה המחוזית ביקשו לקבל התנגדויות שהוגשו לתכנית, לפיהן יש להוסיף עוד כ-350 יח"ד לפרויקט, לצד הפחתת שטחים לתעסוקה.
בעירית בת-ים התנגדו לכך, בין היתר בשל הצפיפות הרבה והרצון לייצר פרויקט איכותי יותר המאזן בין התחדשות מתחממת לבין כלכלה עירונית.
הטיעון המרכזי של בת-ים היה שהעיר יצאה לפני שנתיים מתכנית הבראה דרקונית, והצליחה להגיע לראשונה מזה עשרות שנים לאיזון תקציבי ובמקביל פיתחה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית הרואה את כל צרכי העיר – ומאפשרת התחדשות עירונית לצד תוספת שטחי תעסוקה באופן יחסי.
בשל כך קיימו הצוותים המקצועיים והנהלת העיר דיונים עם הוועדה המחוזית, במטרה להגיע לעמק השווה ולקחת בחשבון לא רק את מספר יחידות הדיור – אלא בעיקר את איכות החיים הצפויה לתושבים במקום, הן מבחינת הצפיפויות והן מבחינת הצורך לייצר פרויקטים שאינם פוגעים בקופה הציבורית והיתכנות מימוש פרויקטים נוספים במקביל לסטנדרט תכנוני גבוה איכות ואיכותי.

בעיריה אף הודיעו כי אם לא תתקבל החלטה מתואמת עמם, הם יפעלו לסגירת התכנית – אך בוועדה המחוזית ככל הנראה העריכו כי מדובר באיום סרק.
בסוף השבוע, לאחר שבעיריה זעמו על כך שהוועדה המחוזית בחרה להחליט על תוספת של 30% מהיח״ד המקורי ובכך לשנות באופן מהותי את התוכנית, הודיעו בעיריה לוועדה על כוונתם לסגור את התכנית – דבר המתאפשר לאור העובדה כי העיריה היא מגישת התכנית. עם זאת בעיריה הבהירו כי יגישו את התכנית מחדש לאחר בחינה משותפת של אפשרויות התכנון, שיאפשרו דיון בנושא השמאי באופן שקוף לציבור ולא כפי שהתקיים עד כה בחדרים סגורים בוועדה המחוזית.

"הפרויקט ייצא לדרך והתושבים לא ייפגעו, אלא הם פשוט יקבלו פרויקט איכותי יותר ועם שווי טוב יותר לנכסים שלהם", הבהירו בעיריה.

מדובר בצעד תקדימי שמהווה מכה לא פשוטה עבור הוועדה המחוזית, שמאבדת פרויקט דגל מטרופוליני, וכן מסתכנת בתקדים שיביא עיריות נוספות לבצע צעדים דומים בעתיד. יש לציין כי לפני כחמש שנים התכוונו בעיריה לקדם את הפרויקט באמצעות הותמ"ל, ואף קיבלו את האישור לכך, אך לאחר הפצרות מצד הוועדה המחוזית ובקשות שהופנו לראש העיר צביקה ברוט, הוא נענה לבקשת המחוזית והחליט כי התכנית תקודם במחוזית ת"א תוך התחייבות של הוועדה לפעול בשיתוף פעולה.

"מדובר בצעד ממשלתי קלאסי, שלא רואה ראיה הוליסטית אלא מקבלת החלטות שמשרתות את הפקידותית, ולא את הציבור" אומרים בכירים בעיריה, "לא יכול להיות שהוועדה תתעלם לחלוטין מהכלכלה העירונית, ומכושר הנשיאה של העיר את יחידות הדיור, ותסתכל רק על מה שמשרת אותה מבחינת ההספק שלה. בוועדה המחוזית יש אנשים טובים והיחסים האישיים איתם מצוינים, אבל בסופו של דבר החלטות כאלה לא יכולות להתקבל בלי לקחת בחשבון שיקולים עירוניים שישפיעו באופן ישיר על איכות החיים של מי שיקנה דירה בפרויקט. אם הם יוסיפו עוד מאות ואלפי יחידות דיור בעיר, ובסופו של דבר העיר לא תדע להכיל אותם ולא תוכל לתת שירות טוב לתושבים – מה בדיוק הם השיגו בזה? אם הם רוצים שנמשיך לשתף איתם פעולה, הם חייבים לקחת בחשבון גם צרכים עירוניים. אנחנו בסופו של דבר משרתים את הציבור, ולא את היזמים או את הפוליטיקאים".
בעיריה הדגישו כאמור כי "הפרויקט ייצא אל הפועל אבל בתנאים שלנו. אנחנו נגיש מחדש את התכנית לאחר שנסכם את הפרטים ונוודא שהדיירים שלנו יקבלו בסופו של דבר פרויקט במהירות, ובתנאים הטובים ביותר. העיריה היא הגורם היחיד פה שאין לו שום אינטרס אחר מלבד שמירה על איכות החיים של התושבים".

 

הדמיות: מתחם "שער יוספטל", בניהול "לוג ניהול פרויקטים" ובעריכת משרד "הפלטפורמה העירונית"

[addtoany]
ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות