יום השואה 2023, בסימן "התנגדות יהודית בתקופת השואה בסימן שמונים שנה למרד גטו ורשה". כל העצרות והטקסים הצפויים

ערב יום השואה 2023 חיים בישראל 148,763 שורדי שואה. השנה, יום השואה מצוין בדיוק ערב תחילת מרד גטו ורשה שהחל לפני 80 שנה. השנה יום השואה יעמוד בסימן "התנגדות יהודית בתקופת השואה בסימן שמונים שנה למרד גטו ורשה"

יום הזיכרון לשואה ולגבורה ייפתח הערב בעצרת המרכזית ברחבת יד ושם בירושלים. השנה, יום השואה יעמוד בסימן "התנגדות יהודית בתקופת השואה בסימן שמונים שנה למרד גטו ורשה". שש משואות הזיכרון לזכר ששת מיליוני בני העם היהודי, שהושמדו על ידי גרמניה הנאצית ומסיעיה בימי מלחמת העולם השנייה, יודלקו בעצרת על ידי שישה מכ־147 אלף שורדי השואה שנותרו בישראל.

"נפל דבר שהוא למעלה מחלומותינו הנועזים ביותר .הגרמנים ברחו פעמיים מן הגטו. אני מרגיש שמתרחשים דברים גדולים והדבר אותו העזנו לבצע ערכו רב ועצום". כך כתב במכתבו האחרון מנהיג המרד מרדכי אנילביץ' מגטו ורשה ב-21 באפריל 1943.

רצה הגורל שיום השואה 2023 יוצא בסמיכות של יום לתחילת מרד גטו ורשה שהחל ב-19 לאפריל לפני 80 שנה בדיוק.

וכך נכתב באתר "יד ושם" על מרד גטו ורשה שמהווה סמל גדול לגבורה: דבריו של מרדכי אנילביץ', מפקד הארגון היהודי הלוחם (אי"ל) ,שנכתבו ופורסמו בעצם ימי המרד, מתמצתים את עוצמתו הייחודית של מרד זה. המרד, אשר פרץ בערב פסח תש"ג, 19 באפריל 1943, היה המרד העירוני הראשון נגד גרמניה הנאצית בכל השטחים שכבשה. מכל התקוממויות היהודים בזמן השואה היה מרד גטו ורשה הממושך ביותר ומספר המשתתפים בו היה הגדול ביותר. זה היה מרד עממי: בשעה שלוחמי אי"ל ואצ"י (הארגון הצבאי היהודי) לחמו ברחובות הגטו התבצרו יהודי גטו ורשה בבונקרים. לאחר כמה ימי לחימה החלו הגרמנים להצית ולפוצץ בשיטתיות את בתי הגטו כדי להתגבר על הלוחמים ולאלץ את המסתתרים לצאת ממקומות המחבוא. כחודש ימים נלחמו יהודי גטו ורשה על נפשם. רבים נספו בימי המרד במלכודות האש והעשן. ידיעות על המרד נפוצו במהירות והגיעו גם לעולם החופשי, והוא היה לסמל הלחימה של מעטים מול רבים, לסמל עצמאותה של רוח האדם ועוצמתה.

נכון להיום – 148,763 שורדי שואה חיים בישראל .

הטקסים והעצרות ביום השואה 2023:

יום שני 20.00 – העצרת המרכזית ברחבת "חד ושם" בירושלים במעמד נשיא המדינה.

יום שלישי – יום השואה:

10:00 צפירת דומייה בת שתי דקות ומעמד הנחת הזרים ביד ושם.
11:00 מעמד "לכל איש יש שם", של הקראת שמות קורבנות השואה ביד ושם, במשכן הכנסת וברחבי הארץ.
11:00־16:30 הדלקת נרות זיכרון אישיים בכיכר גטו ורשה ביד ושם על ידי הציבור הרחב, בשיתוף עמותת שם ונר.
13:00 טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור ביד ושם.

צילום: עצמי מתוך אתר ההנצחה ב"יד ושם"

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות