בריאותירושלים

ניידת אופטומטריה של אוניברסיטת בר-אילן הגיעה לטפל במונשמים ומטופלי סיעוד מורכב במרכז הרפואי הרצוג

מטופלת מונשמת, שלא מצליחה להזיז גפיים, אבל עם יכולת קוגנטיבית ויכולת להזזת שפתיה, נמצאה עם קוצר ראייה חריף וראייה מטושטשת מאוד. הותאמו לה משקפיים, ועבורה זה ענין מרגש ומהותי

"לא זכור לי פרוייקט משמעותי כזה של הענקת הזדמנות למטופלים סיעודיים מורכבים ומונשמים לקיים תקשורת עם העולם, בעזרת שיפור ראייה"(פרופ' יוסי מנדל, ראש ביה"ס לאופטומטריה ומדעי הראייה, אוניברסיטת בר- אילן)

יצא לדרך פרוייקט של בדיקות ראייה ומציאת פתרונות אופטיים מיטביים לשיפור ראיית מטופלי המרכז הרפואי גריאטרי – שיקומי – הנשמתי הרצוג בירושלים, באמצעות ביה"ס לאופטומטריה ומדעי הראייה שבאוניברסיטת בר-אילן

במסגרת הפרוייקט, מטופלים באגף המונשמים, נבדקים ע"י צוות הכולל את מנהל הקליניקה הניידת, ד״ר זיו סימן טוב, מנהל הקליניקה לראייה ירודה, מר נוח רפופורט, מתאמת הקליניקות גב' עדי עמרם, ובשילוב אופטומטריסטים, הלומדים לתואר שני באופטומטריה וסטודנטים מצטיינים לתואר ראשון .

אגף המונשמים במרכז הרפואי הרצוג כולל 10 מחלקות להנשמה ממושכת ולשיקום נשימתי, ובהן למעלה מ- 250 מונשמים, תינוקות ופעוטות, ילדים, מתבגרים, בוגרים וקשישים.
האגף הוא הגדול, המקיף ובעל הניסיון הרחב ביותר בתחום ההנשמה הממושכת בישראל, ומהבולטים בעולם כולו, ומנוהל ע"י פרופ' אסתר- לי מרקוס.

באגף מאושפזים מטופלים הזקוקים לתמיכה נשימתית ולטיפול רב תחומי. הם מייצגים חתך רוחב של אטיולוגיות: מאירועים חדים (כגון נזק מוחי אנוקסי), ועד למחלות שקצב התקדמותן איטי, כדוגמת ALS.

לפי הגדרות משרד הבריאות, מטופל המתאים לאשפוז באגף להנשמה ממושכת, מונשם דרך פיום קנה (טרכיאוסטומיה) וזקוק להנשמה לאורך זמן, לאחר שהייה של חודש לפחות בבי”ח כללי, ולאחר שנעשו לפחות 3 ניסיונות, שלא צלחו, לגמילתו מהנשמה. חולה כזה מוגדר כמטופל בהנשמה ממושכת, ומופנה למחלקה להנשמה כרונית, להמשך טיפול וניסיון גמילה מהצורך בהנשמה.

מפאת המורכבות הרפואית והרגישויות הרבות, עוטף את החולים ואת המשפחות צוות רב-תחומי הכולל: רופאים ואחיות, עו"ס, תומכים רוחניים ואנשי מקצוע פרה-רפואיים נוספים, שתפקידם לסייע במענה לצרכים שונים ומגוונים. הצוותים הרפואיים פועלים למתן איכות לחיים של המטופלים ושיפור רווחתם, יחד עם תמיכה וליווי המשפחות.
לרשות המטופלים המונשמים, שנמצאים בהכרה, עומדים מתקנים שונים המאפשרים תקשורת עם הסביבה, בין היתר, מחשבים, מקלטי טלוויזיה ועוד.

לדברי ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג: "ההחלטה על פרויקט אופטומטריה משותף עם אוניברסיטת בר-אילן נולד מתוך תפיסה ערכית של טיפול פליאטיבי ותומך במטופלים. תפקידנו אינו רק לתת מענים רפואיים, אלא גם לאפשר איכות חיים ותמיכה פיזית, נפשית ורוחנית".

פרופ' אסתר-לי מרקוס, מנהלת אגף מונשמים מבוגרים בהרצוג מוסיפה: "יש הרבה מטופלים בהכרה מלאה, שבגלל שהם מונשמים, קשה לנייד אותם לבדיקות. עצם הנגישות לחולים וחשיבות הראייה – לתקשורת, לאיכות חיים ולבטיחות בסביבה, מרגשים אותנו בפרויקט המיוחד".

פרופ יוסי מנדל, ראש ביה"ס לאופטומטריה ומדעי הראייה, אוני' בר-אילן, מחדד: "לא זכור לי פרוייקט משמעותי כזה של הענקת הזדמנות למטופלים סיעודיים מורכבים ומונשמים לקיים תקשורת עם העולם, בעזרת שיפור ראייה. חלק מהמטופלים באגף להנשמה ממושכת מתקשרים עם העולם ועם הסובבים באמצעות תנועות עיניים בלבד. כאשר ראייתם מוגבלת – נפגעת היכולת שלהם לקבל מידע מהסביבה והתקשורת עם העולם החיצוני. האתגר המונח לפנינו הוא למצוא פתרונות יצירתיים לאמוד את יכולת ראייתם ולשפרה".

"בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה מציב לנגד עיניו כערך עליון לחנך את הסטודנטים לתרום לקהילה. ההתנסות הקלינית בקליניקה הניידת חשובה גם לסטודנטים לצורך רכישת כלים של עבודה בתנאי שטח ועם מטופלים מורכבים".

ד״ר זיו סימן טוב מוסיף: ״התרגשנו לפתוח את הפרוייקט המשמעותי הזה לשיפור איכות החיים של המטופלים במרכז הרפואי הרצוג. הצוות דיווח על חוויה מעצימה ומלמדת״.

מקרה מיוחד היה בבדיקת מטופלת מונשמת, אשר נמצא כי יש לה קוצר ראיה גבוה ביותר.
מספר מר נוח רפופורט: ״כולנו יצאנו עם אותה הרגשה – שהיה שווה להגיע למרכז הרפואי הרצוג היום, אפילו אם זה היה רק כדי למצוא למטופלת זו פיתרון, ולהוציא אותה מהראיה המטושטשת כל כך שהיא חווה, בלי יכולת לתקשר את הבעיה לסביבה שלה. בהחלט היה מרגש!"

הקליניקה הניידת לאופטומטריה הקימה אתמול (יום ראשון), עמדה נייחת באגף המונשמים בהרצוג ועמדה שנייה ניידת בין מיטות המאושפזים. בשלב הראשון נבדקו מטופלים, שמצליחים לתקשר במידה זו או אחרת עם העולם, בעזרת מיכשור המאפשר בדיקות ראייה אובייקטיביות, המתאימות לנבדקים שמתקשים לתאר את מצב ראייתם. בשלבים הבאים יטופלו מקרים דומים ומורכבים יותר.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות