ניוזים חמיםתרבות

פסטיבל המשוררים חוזר למטולה: אירוע השירה הגדול והחשוב ביותר בישראל  יתקיים תחת הכותרת “רגע אחד שקט בבקשה”

חג השבועות, 18-16 במאי 2021 במטולה: שלושה ימים עם עשרות משוררות ומשוררים, יוצרים, חוקרים ואוהבי שירה המתקבצים במטולה הצפונית מכל רחבי הארץ

אירוע פתיחה לזכרו של נתן זך, מפגשים עם כלות וחתני פרס ישראל לספרות ושירה, הסתכלות מחודשת על יצירתם של  ביאליק, יונה וולך, אבות ישורון וברנר, מפגשים עם משוררים ומשוררות צעירים, שירה עכשווית במרחב הערבי, החוויה הנשית בשירה העכשווית, אקו-פואטיקה, פרפורמנס, ספוקן וורד, פואטרי סלאם ומה שהופך אותם לשירה, מחוות לנורית זרחי, חדוה הרכבי ועוד ועוד . פרס "אביב" על מפעל חיים יוענק למשורר והמתרגם אהרן שבתאי

שורת שירו המפורסמת של נתן זך, ״רגע אחד שקט בבקשה״, היא הכותרת של פסטיבל המשוררים במטולה, שיתקיים השנה  במהלך חג השבועות, בתאריכים 18-16במאי, 2021. הפסטיבל הוא אחד ממיזמי הדגל של בית הקונפדרציה בניהולו של אפי בניה. אחת לשנה, בחג השבועות, מעתיק בית הקונפדרציה הירושלמי את פעילותו למטולה  ובכך מגשים את אחד העקרונות החשובים שבבסיס פעילותו: הפיכתה של הפריפריה לחלק בלתי נפרד ממפת התרבות הישראלית.

לדברי אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה ומנהל הפסטיבל: "בית הקונפדרציה מפיק את פסטיבל המשוררים במטולה מזה 24 שנה וזהו אירוע השירה החשוב והגדול ביותר בישראל. על אף התקופה המאתגרת שעברה עלינו בשל המשבר העולמי, אנו גאים לבשר שהפסטיבל חוזר  אל מטולה כמיטב המסורת, בחג השבועות, לחגיגה אמיתית של שירה ורוח. הפסטיבל יתקיים בניהול אמנותי משותף של בני ציפר ושירי לב-ארי, שהצטרפה השנה לצוות הניהול. יחד הם רקחו תוכניה מופלאה ועשירה מאין כמותה בהשתתפות מיטב המשוררות, המשוררים, כלות וחתני פרס ישראל ואנשי רוח בולטים. בית הקונפדרציה מזמין אתכם להגיע אל מטולה וליהנות מן השיחות, אירועי המחווה והמפגשים המרתקים שמחכים לכם ברחבי המושבה הצפונית".

בני ציפר ושירי לב-ארי, המנהלים האמנותיים של הפסטיבל: "לאחר שנה שהיתה מן הסוערות בתולדות המדינה והעולם, יעמוד הפסטיבל בסימן איחוד השורות של השירה והספרות בישראל. הפסטיבל יארח את גדולי היוצרים שבינינו, שיעלו למטולה ובכך יביעו את אמונם ואמונתם בעצם ההמשכיות של התרבות ושל הדיאלוג התרבותי".

הפסטיבל ייפתח באירוע לזכרו של נתן זך, בו ישתתפו זוכי פרס ישראל ארז ביטון, מאיר ויזלטיר, נורית זרחי ודן מירון, המשוררים רוני סומק ואגי משעול וחוקר הספרות אריאל הירשפלד. במסגרת אירוע הנעילה יעניק הפסטיבל את פרס אביב לשירה, בחסות חברת אביב לבנייה, לאהרן שבתאי. הפרס יוענק לו על מפעל חייו כמשורר וכמתרגם מן הקלאסיקה היוונית, ויחגוג את תרומתו לתרבות הישראלית.

מקום נכבד בפסטיבל השנה יוקדש לכלות ולחתני פרס ישראל בספרות ובשירה: א.ב. יהושע יקרא קטעים מנובלה חדשה אותה הוא כותב בימים אלה וידבר עם חתן פרס ישראל וחוקר הספרות דן מירון על ספרו האחרון, ״הבת היחידה״; נורית זרחי, כלת פרס ישראל לשירה, תהיה במרכזו של אירוע מחווה לכבודה בהשתתפות יפתח אלוני, לילך לחמן, אריאל הירשפלד, מאיה ויינברג ואורין רוזנר; מפגשים ייחודיים עם הדור הבא של משוררות ומשוררי ישראל, ובהם אודיה רוזנק, ישראל דדון, שני פוקר, אריק שרון כהן, שי בוזגלו ואורין רוזנר; ארז ביטון, חתן פרס ישראל לשירה, יקרא משיריו, ישוחח עליהם ועל מפעלי חייו האחרים בתחום הספרות והחינוך ויארח את המשוררת יערה בן-דוד ואת המשורר אלפרד כהן; מאיר ויזלטיר ישתתף בהופעה נדירה בפסטיבל במפגש עם פרופ' אריאל הירשפלד, בו יקרא משיריו ומתרגומיו וישוחח על שירתו; ומשוררות בולטות בשיח הספרותי ידברו על מקומה של החוויה הנשית בשירה העכשווית, בהן תהל פרוש, סיגל בן יאיר, סיגל נאור פלרמן ואורלי עסיס.

עוד בפסטיבל:

ברוח חג השבועות וכמדי שנה ינחה המשורר מירון ח. איזקסון את תיקון ליל שבועות ויארח מרתון שירה אל תוך הלילה, שבו יקראו משוררים שירים משלהם ברוח הילתו המיסטית של החג ויסבירו את בחירתם.

קובי מידן, מגיש הטלוויזיה שכותב ומתרגם שירה הרחק מאור הזרקורים וחוקר הספרות והתרבות אריאל הירשפלד יופיעו בפסטיבל בהיפוך תפקידים: במקום לעסוק ביוצרים אחרים – הם ידברו על עצמם ועל יצירתם שלהם.

שני אירועים נפרדים יוקדשו למשוררים צעירים או בתחילת דרכם: אודיה רוזנק, אורין רוזנר, ישראל דדון, שרון אריק כהן, שני פוקר ושי בוזגלו, שיקראו משיריהם העוסקים במיניות, בזהות מתגבשת ובחיי פריפריה נפשית וגאורפית.

הפרפורמנס, הספוקן וורד, הפואטרי סלאם, וגם הראפ וההיפ הופ – מה מבחין ביניהם ומה הופך אותם לשירה? שאלות אלו יעמדו במרכזו של אירוע בהשתתפות סיגלית בנאי, נילי קופלר, סיגל בן יאיר וישראל דדון.

במפגש מיוחד נענה על השאלה "כמה ביאליק יש?" דן מירון, גדול חוקרי ביאליק, ישוחח עם שמואל אבנרי, מנהל הארכיון והמחקר בבית ביאליק. אבנרי פרסם השנה ספר המציג את ביאליק נקי מדימויים כוזבים ומואר מחדש על ידי ניתוח של תעודות וכתבי יד, ששכבו שנים כאבן שאין לה הופכין בארכיון בית ביאליק.

לציון שנת המאה להירצחו של הסופר יוסף חיים ברנר, יספרו הסופר חיים באר וחוקרת הספרות נורית גוברין כל אחד על ברנר שלו, האיש והמיתוס. אליהם יצטרפו בקריאת שיריהם שני המשוררים הצעירים סיגל בן יאיר ואלפרד כהן, המתאפיינים בזעם "ברנרי" כלפי אי שוויון חברתי.

הפסטיבל יקיים לזכרו של אבות ישורון ערב בהשתתפות בתו, העורכת והמתרגמת הלית ישורון, שפרסמה את הספר "חרסים – מן הארכיון של אבות ישורון", ובו קטעי שירים, פתקים, מכתבים ומחשבות שהגה לאורך עשרות שנים. במפגש ישתתפו גם לילך לחמן, אלכס בן-ארי וגלעד מאירי.

בפאנל המסקרן ״על שירה מתקלפת וסגפנות חילונית״ יציגו רים ע׳נאיים וויסאם ג׳ובראן את יצירתם בהנחייתו של ד״ר בסיליוס בוארדי.

בשנה החולפת הוציא המשורר והעורך גלעד מאירי אנתולוגיה של שירים המתמקדת בבית הספר. משוררים מכל גוני הקשת תרמו בה את חלקם בשירים המדברים על כמיהה של מורים ותלמידים להבנה ולקירבה, או מותחים ביקורת על פגמיה של מערכת החינוך, על הנוקשות, הסירבול הביורוקרטי והקיפוח. משלל המשוררים שהשתתפו באנתולוגיה יארח מאירי את אהרן שבתאי, מי שיסד את הז'אנר של שירי בית הספר בפואמה שלו "חדר המורים", ואת אורלי עסיס.

אגי משעול היא משוררת שלא מפסיקה להתחדש ולהפתיע. היא תקרא שירים מספר שיריה האחרון ״קפל״. למפגש יצטרף רוני סומק שיקריא מספרו החדש "כל כך הרבה אלוהים".

מפגש מרתק יאיר זרקור על המחזה הגנוז של יונה וולך, "אנדרטה של צרעת", המספר על זוגיות שהיתה לה בשנות החמישים עם עבריין אנרכיסט. המחזה התגלה בארכיון של וולך במכון גנזים על ידי  עודד כרמלי ושני פוקר, שישתתפו במפגש. אליהם יצטרפו המשוררות אודיה רוזנק וסיגלית בנאי והשחקן דורון תבורי.

החוויה הנשית הנוכחת בשירה העכשווית תהיה העיסוק המרכזי במפגש של המשוררות תהל פרוש, סיגל בן יאיר, אודיה רוזנק, סיגל נאור פרלמן, אורין רוזנר ואורלי עסיס.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות