ראשון לציון

שפת רחוב בסימן עצי הפיקוס

שימור העצים במסגרת התחדשות עירונית היא חלק ממדיניות עיריית ראשון לציון לקדם תכנית לשמירה על עצים ותיקים בעיר כחלק ממיזם 'שנת היער העירוני'. על פי ההערכות, ברחבי העיר נטועים כ-95 אלף עצים. מכיוון שראשון לציון היא אחת מהמושבות הראשונות בישראל, קיימים עצים ותיקים ומיוחדים מאוד. זו הסיבה שהעירייה פונה לתושבי העיר, בעיקר לציבור חובבי הטבע וההיסטוריה, לסייע בדיווח ככל הידוע להם, על עצים בני 50 שנה ומעלה בתחומי העיר.
בדומה לתחום של שימור מבנים היסטוריים, או ממצאים ארכיאולוגיים, אשר עוסקים בתיעוד, שימור ואף שיקום האתרים, גם נושא העצים הוותיקים ראוי להתייחסות דומה, בשל הכרה בערכיהם, הצורך בהגנה עליהם מפני בניה וכריתה, טיפוחם ותמיכה בהם במידת הצורך. העיר ראשון לציון, שהיא עיר ותיקה, כוללת בתחומה עצים רבי פאר ושנים. לאור זאת, מעוניינים באגף התכנון, לתעד, לשמר ולטפח את העצים הללו.
ב-2009 חוקק תיקון 89 לחוק התכנון והבניה הדורש מכל יזם המגיש תכנית להציג את העצים הבוגרים הקיימים בשטח הבניה העתידי, לאישור פקיד היערות. כל העצים הבוגרים, מוגנים על ידי חוק זה, ורק אישורו של 'פקיד היערות' יכול לאפשר כריתתם או העתקתם. הגדרת עצים אלו תחת סיווג נוסף של 'עץ לשימור', תפנה תשומת לב לחשיבותו, ותמנע פגיעה פוטנציאלית בו. כמו כן, הגדרתו כ'עץ לשימור', תאפשר תשומת לב מיוחדת לטיפול הנדרש לעץ, בשל גילו, במידת הצורך.
מלבד הערך ההיסטורי, חשוב לדעת כי העץ הבוגר מסייע לנו במתן צל רחב יותר, שכה משמעותי באקלים המקומי. בנוסף לכך, העצים מהווים נקודת ציון חשובה בנוף ובסביבה העירונית, מסמלים עבורנו תחושה של 'מקום' /'זהות' או 'שייכות'. לעיתים העצים מקבלים משמעות בשל היבט 'תרבותי' או 'פולחני' הקשור בהם.
תושבים המכירים סיפורים הקשורים בעצים ותיקים הקיימים בעיר, או מתגוררים בסמיכות לעצים כאלו, יכולים לסייע במידע לצורך הליך תיעוד העצים הוותיקים בעיר.
ניתן לשלוח את המידע לטל קויתי, באגף התכנון בעירייה, בכתובת: TalK@rishonlezion.muni.il או לאתר הפייסבוק העירוני.

צילום: GOOGLE EARTH

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות