"ההבנה הבסיסית היא שכל אחד מהאנשים צריך קודם כל לשמור על עצמו, לשמור על משפחתו, על חבריו ועל יקיריו ולהתנהג על פי ההנחיות הבסיסיות ביותר, כך שאם נגיע לגל שלישי, אני מקווה שנגיע בתחלואה נמוכה יותר מאשר בפעם הקודמת"

אל"מ במילואים איתמר קוהלי מפקד נפת ברעם בפיקוד העורף וסגן אלוף במילואים נועם בירן מפקד יקל"ר במעלות תרשיחא מתארחים באולפן ניוזים טיוי לראיון על פעילותו המבורכת של פיקוד העורף ומצב הקורונה העכשווי

אנחנו נמצאים כעת בימים אחרונים של הסגר השני, כאשר רמת התחלואה ירדה בכתשעים אחוז לרמה של פחות מאלף נדבקים ביום. הרבה מזה נזקף לזכותם של חיילי פיקוד העורף בסדיר ובמילואים שעושים עבודת קודש בעזרה לתושבים ברשויות השונות ברחבי הארץ.  על מנת להבין יותר את דרך פעולת פיקוד העורף, הזמנו לאולפן ניוזים טיוי את אל"מ במילואים איתמר קוהלי מפקד נפת ברעם בפיקוד העורף ואת סגן אלוף במילואים נועם בירן מפקד יקל"ר במעלות תרשיחא, שיסבירו לכולנו על היחידה וכמובן על המצב העכשווי ומה צופן העתיד.

איתמר, מה זה בעצם נפה בפיקוד העורף?

נפת עורף היא גזרה מרחבית, במקרה שלנו בפיקוד הצפון או בגזרת הצפון, היא תחת מחוז הצפון של פיקוד העורף שעוסקת בהכנת המרחב האזרחי לחירום בתרחישים שונים, זה יכול להיות במלחמה, זה יכול להיות ברעידת אדמה, זה יכול להיות בצונאמי, זה יכול להיות באסונות טבע וזה יכול להיות גם לפנדמיה שזה המקרה שאנחנו מתמודדים איתו כרגע, הקורונה. בשנה האחרונה בזאת אנחנו עוסקים כל הזמן. במקרה הזה אנחנו מפוקסים- הפנדמיה.

אנחנו נמצאים כעת בתקופת סיום סגר שני של הקורונה, אתה יכול ספר לנו מה מצב העכשווי?

אנחנו נמצאים אחרי גל תחלואה מאוד משמעותי. בגזרה שלנו לפחות הגענו לשיא של קרוב ל-1100 חולים מאומתים ועוד קרוב ל-3500 אנשים שנמצאים בבידוד ומאז כתוצאה מהסגר וכתוצאה משורה ארוכה של פעולות שנדבר עליהם עוד מעט, הצלחנו להוריד את התחלואה בצורה משמעותית. נכון להיום אנחנו נמצאים במצב שיש לנו רק שתי רשויות צהובות וכמעט 10 רשויות ירוקות מבין 12 הרשויות שלנו ויש לנו עוד רשות אחת שהיא רשות תעשייתית שהיא תיכף תיכנס גם, שזו תפן, ששם יש הרבה מאוד אנשים שמגיעים לעבוד, אבל נכון לכרגע מצב התחלואה הוא נמוך, אנחנו נמצאים עם מעט יותר מ-200 חולים מאומתים והמאמץ שמושקע כרגע זה על מנת לשמור על רמת תחלואה הנמוכה הזו ולא להגיע למצב שהתחלואה חוזרת לעלות שוב ואנחנו נכנסים שוב למצב של גזרה שהיא מוגדרת גזרה אדומה.

נועם, כמה ימי מילואים עשית השנה?

שאלה מצוינת. אנחנו מפקדי היקל"ר גויסנו סביב ה16.3. עברנו את 100 ימי המילואים והפסקנו לסיפור, אני חושב שלמעלה מ- 150 ימי מילואים.

מה זה בעצם יקל"ר?

יקל"ר במונח הפשוט שלו זה יחידת קישור לרשות, היחידה הזו בעצם היא יחידה צבאית שיודעת לדבר עם המרחב האזרחי, מה זה אומר לדעת לדבר עם המרחב האזרחי? זה להכיר את הנתונים בשטח ולראות בעצם את מה שאנחנו קוראים לו החוסן הלאומי, החוסן החברתי שקיים בתוך הרשות עצמה ולתרגם את זה לגורמים הצבאיים על מנת שיוכלו לקבל תמונת מצב כוללת, בעצם, על כל מה שקורה במדינה מצד אחד ומצד שני היכולת שלנו לסייע לרשות בכל מיני פעילויות מבצעיות שקשורות למרחב האזרחי.

לשמור על עצמנו. קורונהלשמור על עצמנו. קורונה

איתמר, מה הם מוקדי ההדבקה הידועים לך כיום?

שאלה מצוינת, אנחנו בהחלט כל הזמן מתמודדים עם השאלה הזו, זה עיקר העיסוק שלנו, אנחנו מנסים לנתח בכל תקופה מהם מוקדי ההדבקה הרלוונטיים, למה רלוונטיים? מכיוון שהקורונה לימדה אותנו שהיא משתנה בכל עונה, היא מתנהגת אחרת בכל תקופה, יש מאפיינים אחרים, כשהמשפיע המרכזי הוא התנהגות האוכלוסייה, אם התמודדנו בגל האחרון עם כל נושא פתיחת מערכת החינוך והחתונות והתקהלויות בבתי תפילה, המוקד כרגע על מנת שנוכל להשאיר את התחלואה נמוכה כפי שציינתי קודם, הוא בעיקר להתמקד בהשפעות שהולך ומביא עלינו החורף. אנחנו מניחים שלאנשים יהיו תנאים פחות טובים לשבת בחוץ ואם אני הולך למסעדה ויגידו לי לשבת בחוץ זה לא כל כך נעים ואני מעדיף לשבת בפנים ואני לא בטוח שכל כך מהר אני אלך לקניון הפתוח ועדיף שאני אלך לקניון הסגור ואנשים יותר מתקהלים בבית אחד עם השני ואנשים נסגרים במשרדים אחד עם השני ולכן החורף מביא איתו מוקדי התקהלות רבים ואחרים. בכל מקום שאנחנו מזהים פוטנציאל התקהלות של אנשים, אנחנו מזהים פוטנציאל של התפתחות של מוקד הדבקה, כשזה פוגש התנהגות אוכלוסייה ברמה לא גבוהה, כלומר אנשים שלא מקפידים על מסכות, על ריחוק חברתי ועל היגיינה אז יש לנו מתכון להדבקה. אנשים לא מקפידים יחד עם התקהלות וכל אדם שנדבק בנגיף הופך בעצמו להיות מוקד הדבקה מכיוון שהנגיף עצמו באופן יחסי מאוד מדבק.

נועם, איך מתמודדים היום עם רמת התחלואה ומשאירים אותה נמוכה?

שאלה טובה, רוב הפעילות שלנו מרוכזת בכמה נדבכים, אנחנו יודעים לעבוד בעצם עם גורמי ממשלה, בעיקר עם משרד הבריאות בכל מה שקשור ואנשים נחשפים לזה ביום יום בתחנות מד"א, תחנות שאליהם אנחנו מזמינים אוכלוסייה אזרחית באשר היא, לבוא ולהיבדק מצד אחד, מצד שני אנחנו יודעים לסייע לרשות לגייס תקציבי ממשלה, יש פעילות שנקראת אנשי חיל זה תקציב שמגיע ממשרד הביטחון שרשויות מסוימות על פי קריטריונים מסוימים גויסו למטרות שונות. אנחנו יודעים לסייע בגורם מאוד מאוד חשוב שזה החקירות האפידמיולוגיות שמתבצעות ברשויות עצמן, אנחנו מסייעים לרשות בשלב ההכשרה של אותם גורמים וכמובן מעקב והשדרוג יום יום של המערכת הזו על מנת לקצר את שרשרת ההדבקה, אלה פעילויות שאנחנו יודעים לתת ומצד שני לשקף על פי צריכים אד הוק כשקמים כמו שאיתמר ציין כמו החורף שהולך ומתקרב, כל מיני היערכויות לדוגמא לצד בתי כנסת, איך ארגן תפילות מחוץ לבית הכנסת כשקיים חורף ודברים מהסוג הזה.

אל"מ במילואים איתמר קוהלי מפקד נפת ברעם בפיקוד העורף וסגן אלוף במילואים נועם בירן מפקד יקל"ר במעלות תרשיחא צילום ניוזיםאל"מ במילואים איתמר קוהלי מפקד נפת ברעם בפיקוד העורף וסגן אלוף במילואים נועם בירן מפקד יקל"ר במעלות תרשיחא צילום ניוזים

איתמר, יהיה סגר שלישי לדעתך?

זאת שאלה שקשה לי לענות עליה, אבל אני אשמח לנצל את ההזדמנות לספר מה אנחנו יכולים לעשות על מנת שלא יהיה סגר שלישי, יש פה שילוב של כמה רבדים, אנחנו, פיקוד העורף, יחד עם משרדי הממשלה, יחד עם ארגוני החירום ויחד עם הרשויות המקומיות, פועלים כל הזמן כדי להצליח להגיע לכל מוקד הדבקה לכל אדם שנדבק, לנטר מהר מאוד את כל המגעים שהיו לו, לוודא שהאנשים הרלוונטיים נכנסים לבידוד ובעצם לקטוע את שרשרת ההדבקה. ככל שנדע לעשות את הפעולה הזאת בצורה אפקטיבית יותר ואני חייב לומר שהיום אנחנו יודעים לעשות את זה הרבה יותר מהר מלפני 7 חודשים, כך הסיכוי שנחטוף הדבקה משמעותית פעם נוספת ילך ויקטן. אנחנו כל הזמן נמצאים במאבק, מצד אחד לזהות את המוקד ולקטוע את השרשרת ומצד שני לנסות ולנטר את התנהגות האוכלוסייה ולעשות הסברה בהתאם. אם אנחנו מזהים אנומליה כלשהי בהתנהגות האנשים אז כנראה שאנחנו צריכים לעשות הסברה שתכוון את האנשים חזרה. יש הרבה מאוד אנשים שנפטרו מהקורונה, יש הרבה אנשים במצב קשה, מונשמים ויש הרבה אנשים בלי מחלות רקע שנפטרו, ולכן ההבנה הבסיסית היא שכל אחד מהאנשים צריך קודם כל לשמור על עצמו, לשמור על משפחתו, על חבריו ועל יקיריו ולהתנהג על פי ההנחיות הבסיסיות ביותר, זה ביחד עם הסיוע שאנחנו נותנים עם ארגוני החירום והרשויות, יש סיכוי טוב שאולי לא נגיע לגל שלישי, אבל אם נגיע אני מקווה שנגיע בתחלואה נמוכה יותר מאשר בפעם הקודמת.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות