ראשון לציון

הכרה ארצית בפרויקט השימור בראשון לציון

בית הכנסת הגדול זכה בציון לשבח. אחד מהסמלים המובהקים של המושבה זכה גם להוקרה וכבוד כאשר עבודות השימור זיכו אותו בציון לשבח. אחד המבנים הראשונים והמוכרים ביותר במושבה עבר את תהליך השימור הארוך ביותר. במשך חמש שנים עבר בית הכנסת תהליך שימור שחולק לשלושה שלבים. השלב הראשון החל עם הכנת תיק תיעוד מיוחד בן מאה עמודים ועבודות שיחזור ושימור חלקו החיצוני של המבנה. חלק ב' בעבודות יועד לפיתוח סביב המבנה ושלב ג' התמקד בעבודות הפנים של בית הכנסת והן כללות את החלפת מערכת החשמל, טיח ותקרות. כמו כן גם החלפת ושיקום רצפת העץ הקיימת, המדרגות והגלריה. בית הכנסת הגדול הוקם בין השנים 1885 ל-1889 על ידי מייסדי ראשון לציון והיה לאחד המבנים המפוארים במושבה הקטנה ומרכז חברתי למתיישביה. זוהי עבודת השחזור המקיפה והרחבה ביותר מאז שבית הכנסת הוקם. בית הכנסת כולל שלוש קומות – קומת מרתף בשטח של כ- 150 מ"ר, בשני מפלסים, קומת קרקע בשטח של כ-  230 מ"ר וקומת גלריה (עזרת נשים) בשטח של כ- 130 מ"ר. סך הכל השקיעה עיריית ראשון לציון, באמצעות החברה הכלכלית כחמישה מיליון שקלים. במהלך העבודות נשלחו דגימות שכבות צבע למעבדת מחקר צבע מיוחדת בניו יורק, כאשר המטרה הייתה להגיע לצבע המדויק ביותר ולשחזרו. סטודיו מיוחד גויס לשימור ושחזור שעמל בדיוק רב על ציפוי הכתובת בחזית בית הכנסת שבו כתובות האותיות "תרמה", סמל מגן דוד גדול ומתחתיו הכיתוב "בית הכנסת הגדול". הציפוי נעשה על פיגום מכוסה ביריעות ניילון כדי למנוע מריחת הצבע שכמובן גם הוא מקורי- זהב טהור 22 קראט. גם חלונות הויטראז' זכו לתשומת לב מיוחדת, הם פורקו בעדינות, נוקו ושוחזרו.

שחזורי בית גורדון-לונדון ובית הכנסת הגדול נוהלו על ידי החברה הכלכלית והינם חלק מתוכנית השימור המקיפה שמובילה עיריית ראשון לציון, בשיתוף אגף מורשת במשרד ראש הממשלה, הכוללת כמאה מבנים היסטוריים, בניהם: בית הפקידים, באר המושבה, בית הדואר ועוד.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות