ניוזים חמיםטור דעה

פותחים או סוגרים: פני עולם זכיינות המסעדות ובתי הקפה לאן?

שכר הדירה, אחוזי התשלום מהמחזור, ההשקעה והיחס. מתכוונים לפתוח סניף של רשת ידועה? כנסו ותקראו שלא תצטערו אח"כ: רו"ח יהודה משב בטור דעה על עולם הזכיינות בישראל בתקופת היציאה ממשבר הקורונה

בשני העשורים האחרונים חווינו פריחה של המסעדות בזכיינות (כגון: רשת ארומה, קפה-קפה, קקאו, אילן'ס, ארקפה וכדומה.) בשיטה זו בעלי הרשת מוכרים לזכיין את הזכות (זיכיון) לפתוח מסעדה או בית קפה של הרשת.

כל זכיין משלם לבעלים תשלום חד פעמי בהקמה עבור הזיכיון (בדרך כלל הסכום ינוע בין 100,000 ל- 200,000 ש"ח). בנוסף, הזכיין משלם אחוז מסוים מההכנסות בכל חודש לבעלים (שיעור של 3% – 7% מהמחזור.) ישנן רשתות שמגדילות ומחייבות את הזכיין בתשלומים שונים, כגון החובה לרכוש מהם חומרי גלם, כלים, ריהוט וכדומה, לכן הבעלים של הרשת יעודדו ככל האפשר פתיחת מסעדות חדשות תחת כל עץ רענן, כאשר הם רק מרוויחים מכל זכיין ואין להם כל סיכון.

מול הבעלים ניצב בעמדת נחיתות ברורה הזכיין. הוא מחויב לשאת בכל התשלומים שלעיל, דבר הפוגע בתזרים המזומנים וברווח של הסניף. בנוסף, הקמה של סניף בזכיינות מסתכמת ב- 1.2 ועד 2 מליון ש"ח, סכום שיצא מכיס הזכיין – רובו בהלוואות בנקאיות.

כאמור, בשנים האחרונות חלה פריחה במספר הרשתות ובמספר הסניפים. לא כל הסניפים היו רווחיים והדבר היחיד שעלה על קצב הפתיחה המהיר של הסניפים הוא ….. קצב הסגירה המהיר של הסניפים.

בעוד הבעלים כמעט ולא סיכן שקל אחד מכספו, וכל סגירה של סניף פגעה רק ברווחים הצפויים שלו, הרי במגרש הזכיין התמונה שונה לחלוטין. זכיין שכזה לרוב לקח הלוואות בסכום גבוה כדי לפתוח את הסניף וסגירה של סניף הנחיתה על הזכיין מכת מוות כלכלית (לרוב, סניף נסגר כשנה וחצי עד שלוש שנים ממועד ההקמה). חוץ מההלוואות הבנקאיות נתן הזכיין ערבויות עבור השכירות (בד"כ הרשת חותמת את הסכם השכירות ומחתימה את הזכיין בשכירות משנה, והזכיין נותן ערבות למשכיר) שאותן הוא מפסיד בסגירת הסניף לפני מועד תום הסכם השכירות.

האמור לעיל היה נכון לפני תקופת הקורונה, אולם בתקופת הקורונה, כאשר המסעדות ובתי הקפה היו סגורים חודשים רבים, ורוב הפעילות שלהם הייתה במשלוחים (שעל העלות שלהם למסעדה פירטנו בכתבה הקודמת- https://bit.ly/38u2PE7/ , הרי התמונה שונה לחלוטין.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות