שירות עם משמעות: מרפאות הקהילה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי מציגות שילוב בני ובנות שירות לאומי כחלק מתפיסה ערכית וראייה בהם כמשאב חיוני

החודשים האחרונים נחשבים כחלק מתקופת החירום בה כולנו נתונים, לתור הזהב של שירות המילואים. מאות אלפי ישראלים  עזבו את ביתם, משפחתם ופרנסתם, ונרתמו למען המאמץ המלחמתי. אלא שלצד החיילים ואנשי כוחות הביטחון היקרים, ישנן אוכלוסיות נוספות שנכנסות תחת האלונקה ותורמות את חלקן באופן מעורר השראה. אחת מהן היא קהילת בני ובנות השירות הלאומי, הבוחרת כדרך קבע להתנדב ולתרום את חלקה. ביטוי מובהק לערכים הללו ניתן ללמוד מפעילות מחוז חיפה והגליל המערבי של כללית. הנהלת המחוז אימצה  מזה שנים ארוכות תפיסה הדוגלת בשילוב בני ובנות שירות לאומי. המטרה: זכייה בהון אנושי ייחודי המשמש ככוח מסייע לטובת ביצוע המשימות השונות.

ארגז כלים לחיים

מזה שני עשורים מקדם המרכז הרפואי זבולון של כללית, שילוב מיטבי של כ-20 בנות שירות לאומי בממוצע מדי שנה. למרכז מצוותים מתנדבים במגוון תפקידים, החל מתפקידים אדמיניסטרטיביים, כנותני שרות לקהל, סיוע לצוותים המטפלים במחלקות השונות ובביתי המרקחת ועד השתתפות בבדיקות במחלקות הרפואיות.

"הקשר שלנו בכללית מתבצע ישירות מול עמותות שונות המאגדות תחתן מתנדבי שירות לאומי. תהליך הקליטה שלהם מאוד מסודר. הם מגיעים לפגישת היכרות ראשונה, במהלכה אנו מתרשמים מהכישורים שלהם ומכיווני ההתנדבות ובהמשך נבנית עבורם תכנית מוגדרת על מנת לדייק את התרומה שלהם. אנחנו עושים זאת ברגישות גדולה, ובעיקר שמחים מדי שנה לקבל לפתחנו מתנדבים מיוחדים במינם שיש להם הרבה מה לתרום" משתפת רביד לוי, מנהלת אדמיניסטרטיבית של המרכז הרפואי זבולון.

מהו הערך המוסף של שילוב מתנדבי שירות לאומי בארגון?

"אנחנו מרגישים שהתרומה היא הדדית. הם משמשים כנדבך משמעותי בקרב הצוותים שלנו ואנו מספקים להם ארגז כלים עשיר ומנוף לקראת המשך חייהם הבוגרים. חשוב לנו לחנוך אותם ולהקנות להם ערכים של אחריות, מחויבות אישית, עמידה בזמנים ועוד" מסבירה רביד.

"אנחנו גאים לקדם פרויקט מאוד מיוחד עבור בני ובנות שירות לאומי בשמונה השנים האחרונות, שנועד לקלוט צעירות וצעירים המגיעים מרקעים שונים, בין אם של מוגבלות או נכות רפואית, מצב סוציו-אקונומי נמוך או נוער בסיכון", מוסיפה שרית הרוש, מזכירת הנהלת המרכז הרפואי זבולון המרכזת את נושא השירות הלאומי.

לדבריה: "זוהי התרומה הצנועה שאנחנו יכולים לעשות כדי לשלב את הילדות והילדים המדהימים הללו כחלק מהחברה. הם לומדים אצלנו ערכים בסיסיים, כמו, להגיע בהופעה ייצוגית ובעיקר להרגיש שהם מועילים ומשמעותיים. יש לכך ערך מרכזי בחיזוק תחושת המסוגלות שלהם וכחלק מגיבוש הזהות שלהם לעתיד. מה שבטוח, אצלנו לא מוותרים על אף אחד. ההוכחה הכי טובה לכך היא שמתוך 45 עובדות מינהל כרגע בזבולון, 14 עובדות החלו את דרכן כבנות שירות לאומי בכללית".

כוח מסייע מיוחד

דוגמה נוספת לשילובם של בני ובנות השירות הלאומי במחוז חיפה והגליל המערבי של כללית, מקורה במחסן הציוד הרפואי במרכז הרפואי לין, המקדם בברכה את הצעירות והצעירים המתנדבים כחלק מפעילותו השוטפת.

מחסן הציוד הרפואי משמש כמקור המרכזי לאספקת ציוד רפואי לכלל מחלקות המרכז, כולל ציוד לחדרי ניתוח, חומרי סטרליזציה ואמצעים רפואיים נוספים. אלו דורשים כוח אדם מיומן בעל כישורים מתאימים למלא אחר המשימות השונות.

"הכל התחיל לפני תשע שנים, כשהגיעה אלינו הצעה מעמותת 'עמינדב' לשילוב שירות לאומי, בעיקר צעירים שלא התאימו למסגרת צבאית בגלל סיבות שונות, וחלקם נזקקו לסביבה מחזקת אף יותר", מספר דניאל אנוקשוילי, מנהל מחסן צר"פ לין. "המשימות הלוגיסטיות במרכז מאוד מורכבות, כאן נכנסים בני ובנות השירות הלאומי, שהם בגדר כוח מסייע משמעותי ומיוחד".

דניאל אניקשוילי יחד עם בן השירות יוסף חיים. צילום דוברות

עד כמה התרומה שלהם חיונית לפעילות השוטפת?

"ההחלטה לצרף אותם ככוח נוסף למחסן הלוגיסטי הייתה אחד הדברים הכי טובים שעשינו. גילינו חבר'ה בעלי פוטנציאל נתינה גבוה ותודעת שירות מעולה. לא רק למחסן, אלא לכלל המחלקות במרכז. המטרה מבחינתנו הייתה לתת להם כלים והכוונה להמשך הדרך. לחזק ולהשפיע, כדי שגם לאחר תקופת השרות הם יוכלו לקחת את מה שלמדו כאן וליישם אותו בחייהם הבוגרים. ככלל, העובדים אצלנו עוטפים את בני ובנות השירות שמגיעים אלינו בהמון חיבה ויחס חם. הם מוקירים ומעריכים את העבודה שלהם ומהווים עבור המטופלים כתובת זמינה לכל שאלה וסיוע" מספר דניאל.

האם נשמר קשר עם מתנדבי השירות הלאומי גם לאחר סיום עבודתם?

"לשמחתי, אנחנו זוכים לשמור על קשר ומבקרים חבר'ה שהשתחררו לפני שנים. אפילו זכיתי להיות בחופה של אחד מהם, ואף לקיים את אחת משבע הברכות בחתונתו. זה אולי מסביר את טיב הקשר שנוצר כחלק מהמערך". משתף דניאל.

את עוצמת הקשר שנוצר בין בני השירות לכללית, מיטיב לתאר גם יוסף חיים, תושב חיפה, שהצטרף לעבודה במחסן הציוד הרפואי בלין דרך עמותת 'עמינדב'. "בהתחלה היו חששות. לא ידעתי מה יהיה אופן העבודה ואם באמת ארגיש בנוח במקום שאני נמצא. אמנם בחודשים הראשונים לא היה קל לזכור מה שייך לאן, אבל מרגע שפגשתי את הצוות, הבנתי שאני לא לבד. למדתי שמותר גם לטעות, הכל כדי ללמוד ולהשתפר. מקווה שאוכל להישאר לעבוד במרפאה גם בעתיד, שלא כחלק מהשירות", כך לדבריו.

סיגל בלישה, מנהלת משאבי אנוש בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי: אנו רואים בשילובם של מתנדבי השרות הלאומי במחוז ערך חשוב ומרכזי. מידי שנה מצטרפים לשורותינו כ- 150 בני/ות שרות לאומי, הלוקחים חלק במגוון תפקידים. חלקם תפקידים בתחום המשרדי ובקבלת קהל המטופלים, חלקם מסייעים לאחיות, יש מתנדבים המשולבים בבתי המרקחת ומסייעים לרוקחים ויש המשמשים כעוזרי רופא. כל אחד מוצא את תחום העשייה הקרוב לליבו, בהתאם לתחומי העניין שלו, לכישוריו וליכולות אותן הוא מפגין. מדהים לגלות במהלך התקופה את השינוי שעוברים המתנדבים, המתחילים כנערים/ות ועם הזמן מפתחים אחריות, יכולות הכלה לזולת, ניהול משימות באופן יעיל ופיתוח תקשורת מקדמת עם הסובבים אותם. התחושה הנעימה ביותר היא שהם נחשפים לעולם הבריאות ומבינים את השליחות, החשיבות והתרומה שלהם לבריאות המטופלים. אנו דואגים במהלך השרות להוקיר וציין את תפקידם באירועים שונים. מידי שנה אף נבחרים מתנדבים מצטיינים. חלק מהמתנדבים בסופו של דבר משתלבים אצלנו כעובדים וממשיכים להתקדם ולהתפתח בארגון.

 

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות