מהפיכת המולטי מאסטר באוניברסיטת חיפה
הבדל משמעותי ראשון בין התואר השני לראשון נעוץ במרחבי הלמידה המתקדמים. הלימודים בתואר השני כבר יוצאים מהמסגרת הכיתתית המוכרת ועוברים למעבדות המחקר, למרבי למידה טכנולוגיים, לכיתות חכמות, סיורי שטח, סדנאות ועוד. הלימודים במרחבי הלמידה המתקדמים מאפשרים לסטודנטים ולסטודנטיות גם להתמקצע בתחום הלימוד שלהם וגם לקבל למעשה הכשרה מעשית וחשיפה בלתי אמצעית לטכנולוגיות החדשות בתחומי הלימוד הספציפיים.
נדבך שני של ה"מולטי מאסטר" הוא הרב תחומיות. התארים המתקדמים הם בדרך כלל חד חוגיים, אולם הנושאים עצמם מחייבים למידה מולטי דיסציפלינרית. "האתגרים הגדולים ביותר של האנושות", מסביר פרופ' מש, "הם רב תחומיים. נושא הזקנה למשל, משלב טכנולוגיה ואתיקה ומשפט וכמובן לימודי גרונטולוגיה ורווחה ובריאות וגנטיקה. כולם מדברים על כך שרובוטים ייקחו חלק מרכזי משוק העבודה בשנים הקרובות, זו סוגיה שיש לה השלכות כלכליות, חברתיות, מוסריות וכמובן טכנולוגיות. ולכן, מי שלא יידע לשלב ידע ממספר תחומים יתקשה להתמודד עם הסוגיות המורכבות הללו", הוא אומר. הנה כמה דוגמאות לרב תחומיות שהן חלק בלתי נפרד מתכניות המוסמך של אוניברסיטת חיפה: אינטרקציית אדם ומחשב; סוציולוגיה ארגונית יישומית; תקשורת אסטרטגית ויחסי ציבור; תזונה בריאות והתנהגות; טכנולוגיות בחינוך; חשיבה מתמטית ומח; התכנית הבינתחומית להתפתחות הילד; אסטרטגיה ימית ועוד ועוד…
ולבסוף, התכניות לתואר שני במסגרת ה"מולטי מאסטר" מעניקות דגש להקניית כלים יישומיים: פרקטיקום בארגונים, שילוב של פרויקטים והתנסות בחברות עסקיות, סטאז' מעשי, השתתפות בפורומים של אנשי עסקים וכד'.
"המשימה המרכזית במהפכת המולטיברסיטה שלנו היא לשבור חומות. וככל שאנחנו מתקדמים בתארים, כך אנחנו יכולים לשבור עוד ועוד חומות. חומות בין האקדמיה והתעשייה. בין האקדמיה והחברה. חומות בין דיסציפלינות בתוך האוניברסיטה. אנחנו מזמינים את תלמידי ותלמידות התואר השני לשבור את החומות יחד איתנו", סיכם נשיא האוניברסיטה פרופ' רון רובין.