קריית ביאליק משמרת את האתרים ההיסטוריים: החל מבית הכנסת הראשון ובית חרושת אתא – כורנה

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עיריית קריית אתא ומתנדבי המוזיאון לתולדות קריית ביאליק קיימו טקסי הסרת הלוט לציון שני אתרים היסטוריים בעיר: בית הכנסת הראשון ובית חרושת אתא – כורנה

עיריית קריית ביאליק יחד עם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, נציגי האגודה ההדדית קריית ביאליק ומתנדבי המוזיאון לתולדות קריית ביאליק קיימו טקסי הסרת הלוט לציון שני אתרים היסטוריים בעיר: בית הכנסת הראשון ובית חרושת אתא – כורנה.

בית הכנסת הראשון בקריית ביאליק נמצא ברחוב הנריטה סאלד והוא נבנה בשנת 1938 בתכנון האדריכל מוניו גיתאי – וינרויב.  בית הכנסת הוקם ביוזמתם ותרומתם של מייסדי הקרייה. לפני הקמתו של בית הכנסת נהגו התושבים להתפלל באוהל, שהקימו ברחוב קק"ל, אחר כך הקימו צריף לבן, בחולות שכיום מצויה עליהם גינת העירייה.

בית הכנסת היווה מרכז פועם של המרחב התרבותי שסביבו נבנו מבני הציבור הראשונים: בית ספר ביאליק ואולם הספורט. בהמשך נוספה למרחב ציבורי זה בריכת השחייה העירונית "יגור" ומגרשי הטניס. בימי מלחמת העולם השנייה שימש בית הכנסת כמקלט.

האתר ההיסטורי הנוסף הינו בית חרושת אתא – כורדנה שעל שטחו הוקם מרכז הקניות הגדול בצפון "הקריון". בית החרושת אתא – כורדנה נבנה בשנת 1946 בחולות כורדני בקריית ביאליק, כמפעל הצביעה והאשפרה של חברת הטקסטיל "אתא" וכחלק מהתרחבות ושגשוג של החברה שהוקמה בראשיתה בכפר אתא, בשנת 1934 על ידי אריך מולר. מנוף להצלחת המפעל היה כאשר הבריטים רכשו עבור הצבא במזרח התיכון בגדים מהמפעל. לבריטים היו בסיסי צבא בחולות כורדני בסמיכות למפעל.

מפעל "אתא" היה ממפעלי התעשייה הראשונים בארץ ועד שנות ה – 70 היה בין הגדולים והמפורסמים שבהם. "אתא" יצרה בדים, בגדים, את בגדי החאקי וכובע טמבל והיו לסמל לאומי לפשטות, חלוציות וצבריות. הסופר ש"י עגנון טבע את ראשי התיבות "אריגים תוצרת ארצנו".

בשנת 1985 עם הירידה בהצלחה ובשגשוג הכלכלי בתוך מאבקי עובדים, נסגר המפעל ועל אדמותיו נבנה המרכז המסחרי "הקריון" שנפתח בשנת 1989. ניתן להבחין בקשתות המבנה המקורי בפינה הצפונית מערבית סמוך לשער 6.

ראש העיר אלי דוקורסקי: "אדם שאין לו עבר אין  לו גם עתיד. אנו משמרים את האתרים ההיסטוריים ברחבי העיר כדי להנחיל את המורשת לדורות הבאים".

צילום: עיריית קריית ביאליק

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

Back to top button
נגישות