הסכם היסטורי: גן הברון מנשה יעבור לידי עיריית כפר סבא

במשך שנים רבות לא התאפשר לציבור הרחב ליהנות מיופיו של הגן, והוא אף קיבל את כינויו "סוד הגן הנעלם". יש לציין כי רצון עיריית כפר סבא ומגעים בנושא מתועדים כבר בשנת 1968. העברת הגן לידי העירייה מהווה מהלך משמעותי לתושבי העיר, שכן לגן הברון מנשה חשיבות היסטורית לעיר ואף למדינה בשל מגוון צומח יוצא דופן.
הברון פליקס דה מנשה שימש כראש הקהילה היהודית במצרים ודמות מרכזית בכלכלת המדינה. בשנת 1934 רכש הברון מנשה את הנחלה עליה תוכננו נטיעת הפרדס, הקמתו של הגן והווילה למגורי הברון ומשפחתו. הפרדס שניטע פעל שנים רבות ובו ראו פרנסתם רבים מוותיקי הסביבה והמושבה, הגן ניטע ומהווילה נבנה רק בית הנהג.
לגן מנשה חשיבות היסטורית ותרבותית למושבה כפר סבא ולמדינת ישראל, שכן הוא היה למקום מפגש של חברי ארגוני: השומר, הפלמ"ח וההגנה. בגג הבית היה סליק ועל הגג – תחנת קשר שהוסוותה בשובך יונים. אלחוטאית של הפלמ"ח שהוצגה בפני אורחים כעוזרת בית, גרה בבית דרך קבע, שהתה בעמדה בלילה וישנה ביום. חיים ומרים, הוריהם של אברהם יפה, אורי יפה ושאול יפה וחנה יפה תמיר, אף הפכו אותו למקום מפגש מרכזי לשחקני תיאטרון, ביניהם אהרן מסקין וחנה רובינא, ואף שחקנים מחו"ל כמו השחקנית האיטלקייה סופיה לורן. יתרה מזאת, בגן מנשה הוסרט הסרט "הכלה וצייד הפרפרים", המבוסס על מחזהו של ניסים אלוני.
את הגן המודרני תכננו וביצעו אדריכלי הנוף ליפא יהלום ויצחק קוטנר, והוא משתרע על פני כ- 10 דונמים ובלבו גבעה עליה נטועים עצים עתיקים בני למעלה מ- 90 שנים. אל הגן מובילות שדרות ברושים ארוכות ומרשימות ובו: כר דשא גדול, גינות קקטוסים, צמחייה טרופית, צומח ים תיכוני, פינות מסתור, מנהרת אבני דולמיט ועוד.
צביקה צרפתי ראש העירייה מסר, "על סרגל הזמן ההיסטורי של העיר כפר-סבא, נכנסה החלטה חשובה זו ולה משמעות ערכית רחבה. ההחלטה של העירייה לקחת על עצמה האחריות לעתידו של אתר היסטורי חשוב זה ברמה הארצית, עשויה להשפיע ולהוות השראה על כלל נכסי השימור בעיר, הן אלו אשר בבעלות ובאחריות העירייה והן אלו בבעלות פרטית. זהו יום מרגש עבורי באופן אישי ועבור תושבי העיר בכלל".
איתי צחר, מנכ"ל העירייה, הוסיף: "חתימת ההסכם הנה תולדה של מאמצים רבים מצד העירייה ומשפחת אייזנברג, מאמצים שבוצעו בעקביות ובנחישות מתוך מטרה לפתוח את גן הברון מנשה לציבור הרחב. במהלך העבודה הציבורית, לא פעם, אנו זוכים להגשים מטרות חשובות במיוחד- היום, זהו יום כזה. אני מודה למשפחת אייזנברג על הסכמתה למתווה שסוכם ממנו ייהנו תושבי העיר. אנו, בעיריית כפר סבא, נעשה כל שנדרש על מנת לשמור על יופיו וייחודו של הגן, לטפח ולשמר את המגוון הצומח שבו למען תושבי העיר".
ממשפחת אייזנברג נמסר, "גן הברון מנשה מלווה אותנו מאז רכישת הקרקע בשנות השבעים מידי הברון דה מנשה ע"י אב המשפחה, שאול אייזנברג ז"ל. המקום בעל חשיבות אמוציונלית ונוסטלגית עבורנו. מאז ומתמיד, גן הברון מנשה היה סמל סטטוס לעיר כפר סבא כאתר היסטורי, ובעל חשיבות עליונה לשימור. מכאן נולד הרצון המשפחתי לאפשר לפתוח את שערי הגן לתושבי כפר סבא ולכלל ציבור מדינת ישראל וההחלטה להעביר את ניהול ושימור הגן לידי עריית כפר סבא התגבשה בשנה האחרונה, ובמגעים עם צוות העיריה הגענו להבנות שאפשרו את חתימת ההסכם ההיסטורי הזה. אנו סומכים על צוות העיריה שיפעלו לטובת הציבור בצורה הטובה ביותר ושמחים על החלטה זו".

בתמונה: מעמד החתימה. מימין: נציגי המשפחה: שרונה רוזנפלד, אדית רוזנפלד ומאיר רוזנפלד, ראש העירייה צביקה צרפתי, מנכ"ל העירייה איתי צחר ומנהלת מוזיאון כפר סבא ירדנה ויזנברג
צילום: גור דותן.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות