משבר החקלאים בדרום השרון: "אנחנו מרגישים שהמועצה הפקירה אותנו בידי מנהל מקרקעי ישראל. גם לשרוד לא נותנים לנו"

מצד אחד גובים מיסים, מצד שני קונסים

 

 

לפי רון ויואב, מועצת דרום השרון והעומד בראשה, לטענתם, לכאורה הותירו אותם לגורלם בעמידה מול מנהל מקרקעי ישראל. "במקום לתמוך בנו החקלאים, ראש המועצה הלך ועזר למנהל מקרקעי ישראל – שאני מכנה 'מנהל מקרקע את ישראל' – כדי למנוע מאיתנו להתפרנס מהמעט שיש לנו", כך לטענת החקלאים לכאורה. "יש לחקלאים מחסנים בשטח שלהם שהם משכירים, כדי לשרוד, כי מהחקלאות לבד אנחנו כבר לא יכולים להתקיים, אז השכרת המחסנים היא הדרך היחידה שלנו לשרוד. מצד אחד המועצה גובה מאיתנו מיסים על המחסנים, שירותים הם לא נותנים לנו – אפילו שקית זבל הם לא דואגים לפנות מהמחסנים האלו. צריך לומר את האמת, החקלאות באזור שלנו כבר לא קיימת ומה שעדיין קיים זה מתוך אהבה שלנו לאדמה ולחקלאות שעברה אצלנו במשך דורות. פרנסה אין שם יותר. מי שהיה צריך לדאוג שתהיה לנו פרנסה מזה, האנשים שם גבוה בממשלה, שכחו מאיפה הם מקבלים את העגבניה על השולחן. אז הם מביאים עגבניות מטורקיה. אני ציוני בכל רמ"ח אבריי, אבל אני לא יכול לחיות ככה", מתנצל רון.

"מצד אחד נותנים לנו לשים מחסן וגובים מאיתנו מיסים במועצת דרום השרון וביד שנייה הם משתפים פעולה עם 'מנהל מקרקעי ישראל' ונותנים להם לבוא ולהפחיד את החקלאים ולעשות להם משפטים, לקנוס אותם בעשרות אלפי שקלים. למי מפריעים המחסנים האלו? ביום שיצטרכו את האדמה לבנות בניינים אז בבקשה. בינתיים הם לוקחים מאיתנו את הדבר היחיד שמונע מאיתנו לגווע ברעב. ממה קופות המועצה מתמלאים? הרי חקלאות אין, אז הם מקבלים מיסים. ומצד שני הם הולכים ונותנים למנהל לעשות בנו החקלאים מה שהם רוצים".

אזרי: "אנחנו חייבים לעזור לחקלאים שנותרו ועובדים קשה במחיר כבד, לשרוד". צילום: עצמי

 

"מחויבים כמועצה להילחם לטובת החקלאים ודור ההמשך"

 

גם יואב מספר: "מחיר המים הוא בשמים, פעם היו עוזרים לחקלאים, היום החקלאים הם כלום. אנחנו סתם פועלים שמעבדים את האדמה עבור המדינה ולא מתפרנסים. אז במקום לחשוב איך לעזור לנו לצאת מהמשבר, כל אחד חושב על עצמו ועל הפוליטיקה שלו? אם אין חקלאות, מה המהות של כל יישובי דרום השרון. הפכנו לקבוצת ישובים של בתים פרטיים לעשירון העליון ושהחקלאים ילכו לעזאזל?", תוהה יואב.

לפני מספר שבועות נפגשה קבוצת חקלאים עם איציק אזרי, אחד מהמתמודדים לראשות מועצת דרום השרון. רון מספר: "אמרנו לאיציק אזרי שהחקלאים והמושבים מחפשים מישהו שיהיה להם אבא, שיראה אותם כילדים שלו וילחם בשבילם ולא בשביל העסקנות הפוליטית. כאלו יש לנו מספיק כאן".

לפי החקלאים שהיו בפגישה, אזרי הבטיח להם שכשיבחר הוא זה שיעמוד מול אנשי "מנהל מקרקעי ישראל" ויבהיר להם שכדי לבצע פעולות בשטח עליהם לעבור דרכו קודם. אמרתי לאיציק, שעם כל הכבוד למלחמה בתחנות הכוח שהוא עומד בראשה, אנחנו מדברים על לחיות כאן ועכשיו", מספר רון. "ברגע שאין לנו פרנסה, קשה לי לדאוג מסרטן שאולי יהיה לי בעוד 20 שנה מתחנות הכוח. הוא שמע והבטיח שהוא יעמוד מול המנהל וילחם במה שהוא עושה".

 

ש: לאן אתם שואפים שהמלחמה תוביל?

 

"שיתנו לנו לחיות. ביום הדין כשהמדינה תרצה את הקרקעות – בבקשה. אבל איך אתם לוקחים ממני מיסים ואחר כך קונסים אותנו? בראייה שלנו, ראש המועצה הקיים נתן להם לעשות מה שהם רוצים. איציק אזרי הבטיח לשבת עם המנהל ולדרוש מהם הסבר מדוע הם נלחמים בנו. 70 שנה קיימים השטחים האלו עם נחשים, הצפות ובעיות שאנחנו תחזקנו, לא המדינה. אם הייתה לנו החקלאות לחיות ממנה, לא היינו פונים לכל ההתעסקות הזאת. לא הולכים לקראתנו בכלום כדי שננסה להתקיים מחקלאות. החקלאות כאן באזור מתחסלת. פעם החקלאי היה נחשב, חקלאי היום זה סתם אחד".

איציק אזרי שנפגש מספר פעמים עם קבוצות חקלאים שונים שעוד נותרו ביישובי דרום השרון סיפר ל"ניוזים השרון": "האופי של יישובי דרום השרון והאנשים שהקימו את הישובים הם החקלאים. החקלאים הם הבסיס של הישובים כאן, ובמהלך השנים האחרונות הם מרגישים שזנחו אותם. נתנו לכל אחד להיאבק על גורלו, מבלי לתת להם גב. תפקידה של מועצה כמו דרום השרון זה להילחם עבור תושביה וחלק גדול וחשוב מהם, הם החקלאים שרבים מהם כבר דור שני ושלישי. לצערי, הרבה משקים חקלאים באזור לא שרדו, אנחנו חייבים לעזור לחקלאים שנותרו ועובדים קשה במחיר כבד, לשרוד. אנחנו חייבים את זה גם לדור הממשיך, שבלי ברירה לא רואה את עצמו נשאר ונוטש את המושבים והיישובים כאן, כי הם רואים איך ההורים שלהם בקושי שורדים, והם לא רואים עתיד".

*** עדיין לא התקבלה תגובת מועצת דרום השרון לטענות החקלאים. לכשתגיע, נפרסם אותה במלואה

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות