בעקבות תלונות תושבי הסביבה על מפגעי ריח וחריגות חמורות בפליטות מארובת המפעל שבכניסה לקיבוץ מענית זומנו המנהלים לשימוע

ורידיס מפעילה מתקני הפקת אנרגיה משריפת גזם בסמוך למפעל גלעם בכניסה לקיבוץ מענית. לפני כשנה, בסיור פיקוח שביצע המפעל נמצא כי קיימים ליקויים במערך איסוף ושינוע האפר, וכן כי המפעל אינן מצמצם ומונע את הפליטות הלא-מוקדיות. החברה דיווחה כי תיקנה את הליקויים לפי דרישת המשרד, ואולם בסיור חוזר נמצאו שוב ליקויים חמורים. כמו-כן, הצטברו תלונות תושבי קיבוץ מענית על מטרדי ריח. כמות התלונות, תדירותן ועוצמתן מהוות מטרד חמור ופוגעות פגיעה ממשית באיכות חייהם של תושבי היישוב הסמוך, מענית.

במקביל, תוצאות הבדיקה של גזי הפליטה בארובה הצביעו על חריגות מערכי הפליטה המרביים. בעקבות כך, יצא המשרד להליך אכיפה מנהלי מול החברה במטרה להביא להסרת המפגעים שכללו דרישה כי ורידיס תנקוט באמצעים להפסקת המפגעים, לרבות פעולות להפסקת הפליטות, אבטחת תחזוקת המפעל ולהבטחת אמצעי הבקרה.

לאחר התקופה, משהתחדשו תלונות הריח ואף התגברו, המשרד ביצע ביקורות בשטח, כולל בדרג בכיר של מנכ"ל, סמנכ"לית בכירה לתעשיות, סמנכ"ל בכיר לאכיפה ומנהל מחוז חיפה, קיים פגישות עם התושבים, וכוננים מטעם המשרד בדקו את תלונות התושבים באופן קבוע ואספו ממצאים.

בחודש אפריל, המשרד החליט על הכנסת תנאים מחמירים חדשים לתוך רישיון העסק של המפעל שיבהירו את נושא חומר הגלם אשר נעשה בו שימוש באתר, אופן התחזוקה והתפעול של המפעל, אופן הניטור של תהליך הטיפול בגזי הפליטה וכיולו, באופן שימנע חריגות בפליטות מזהמים לאוויר ויוביל להפסקת מפגעי הריח. המשרד העביר תנאים אלה למפעל ולרשות הרישוי – המועצה האזורית, עם קביעה שייכנסו לתוקף באופן מיידי. ואולם, החברה עתרה לבית המשפט עם בקשה לצו ביניים, וכנגד התנאים הנוספים תלוי ועומד כיום צו ארעי שניתן על ידי בית המשפט. עד כה למרות בקשות חוזרות ונשנות של המשרד לקיים דיון בבקשה ולבטל את הצו הארעי, לא ניתנה החלטה.

במקביל, המשרד קיים בתקופה זו סיורי פיקוח ודיגום נוספים שהצביעו על המשך הפרות תנאי רישיון העסק הקיימים, לרבות בנוגע לטיב חומר הגלם, גרימת מפגעי ריח, אמצעי הניטור והבקרה וחריגות מערכי הפליטה.

נתוני חלק מהמזהמים אשר נפלטו מן המפעל בחריגה מערכי הפליטה המרביים שנקבעו בתנאי רישיון העסק: חריגה של יותר מ-1,000% בכלל פחמנים אורגניים (TOC), של כ-380% בדיאוקסינים; של כ-300% בחלקיקים; של כ-120% בתחמוצות חנקן; ושל כ-1000% בפחמן חד-חמצני. למזהמים אלה השפעות בריאותיות וסביבתיות, וחלקם אף ידועים או חשודים כמסרטנים. החריגות מצביעות על כך שהמשך פעילות המפעל יוצרת חשש משמעותי לסיכון האוכלוסייה והסביבה סמוך למפעל. בשל כך, עם קבלת תוצאות הדיגום, אשר מצביע על המשך החריגות ובחלק מהמזהמים אף על החמרה, מצא המשרד כי לא ניתן להתיר את המשך פעילות העסק ולפיכך הוציא את ההתראה וההזמנה לשימוע.

 

 

צילום: המשרד להגנת הסביבה

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
נגישות