האצבע שנכרתה מנפילת הלבנה בבית הספר וגרמה לליאל לנכות ביד ימין. צילום: עצמיהאצבע שנכרתה מנפילת הלבנה בבית הספר וגרמה לליאל לנכות ביד ימין. צילום: עצמי

"עיריית כפר יונה הפקירה את הילדה שלנו ואותנו לגורלנו וזה אחרי שלילדה שלנו נכרתה אצבע בביה"ס ואין לה שימוש ביד, והכל כדי לחסוך בסייעת". הסיפור הלא יאמן שעובר על ליאל מסיקה

לפני שלושה וחצי חודשים נכרתה אצבעה של ליאל מסיקה, תלמידת כיתה ח' ב"עתיד" כפר יונה, בזמן שלבנה בבית הספר נפלה על ידה. מאז, מעבר למסכת הטיפולים הקשים שהיא עוברת, הוריה פז וימית, והיא עצמה עוברים מסכת טלטלות, זלזול וחוסר התחשבות לטענתם מצד עיריית כפר יונה, ראש העיר שוש כידור וראש אגף החינוך. וכל זה למה? כי בעירייה לא מוצאים לנכון לתת לילדה שאיבדה כל שימוש ביד ימין, סייעת שתעזור לה לחזור למסלול הלימודים. כל זאת בזמן שהחינוך התורני בו לומדים גם תלמידי חוץ מקבל תקציב שמן במיוחד. הוריה של ליאל: "נשבר לנו מהשקרים של ראש אגף החינוך ומהסיפורים של כידור"


בתחילת אוקטובר האחרון ליאל מסיקה, החלה בדיוק את לימודיה בכיתה ח' בבית הספר "עתיד" בכפר יונה. ליאל הייתה תלמידה עם ציונים גבוהים, אהבה את הלימודים ואת חבריה.

במהלך יום לימודים אחד, חייה של ליאל וכן של בני משפחתה – התהפכו. בזמן שעלתה במדרגות בית הספר, מסיבה לא ברורה, התנתקה לבנה מהקיר הסמוך למדרגות ונפלה על ידה של ליאל. התוצאות היו קשות: אצבע מידה של ליאל נכרתה, ונגרם נזק עצבי לשאר אצבעות היד. בשורה התחתונה: ליאל איבדה את היכולת להשתמש בכף יד ימין- שהיא היד הכותבת והדומיננטית שלה.

מאותו רגע חייה של ליאל ושל הוריה, פז וימית מסיקה ושני אחיה הקטנים – לא חזרו לעצמם. מעבר לניתוח הכואב, ליאל שעברה טראומה גופנית ונפשית קשה החלה לעבור טיפולים רפואיים בכל יום וכן טיפולים פסיכולוגים.

במטרה לנסות ולהחזיר אותה למסלול חיים רגיל ונורמטיבי לבני גילה, ביקשו ההורים מעיריית כפר יונה כי תסייע לביתם לחזור ללימודים, למרות המגבלה שלה ביד. כך מספר אביה פז ל"ניוזים השרון": "ביקשנו מהעירייה שיתנו לילדה סייעת צמודה, כדי שהיא תוכל לכתוב בשבילה את השיעורים, לסכם חומר ולעזור לה במהלך היום. הילדה בלי שימוש ביד ימין וזה לא קל למבוגר, בטח שלילד".

אלא שלפי פז ואמה ימית, לאחר ימים של ציפייה בעירייה הסכימו לממן סייעת של שעתיים בלבד בשבוע. פז מתרעם: "אמרנו לאגף החינוך ולגברת כידור שיסבירו לנו בבקשה מה תעזור סייעת של שעתיים בשבוע כשיש יום לימודים עד שתיים? הבת שלי הפכה מתלמידה מצוינת לאחת HUבת בשיעורים כמו בול עץ, הכאב, הבושה והתסכול החלו לגבות ממנה מחיר נפשי כבד. התחננו לסייעת והם אמרו שכרגע אין תקציב".

הוריה של ליאל לא נכנעו ופנו למפקחת משרד החינוך האחראית, יעל ברקול. "מצאנו אישה קשובה שעשתה ועושה הכל כדי לעזור לנו", מספר פז. "אלא שמשרד החינוך כמה שלא ירצה לעזור, לא יכול להביא סייעות. זה תפקידה של העירייה".

ימית מסיקה מספרת: "לפני חודשיים בלבד שוש כידור זימנה אותנו עם אסנת, מנהלת אגף החינוך וסמי מנהל בית הספר והבטיחה שידאגו לילדה, ואפילו הבטיחו שיתעדכנו כל שבוע מה קורה עם הילדה ואיתנו. את יודעת מה קרה מאז? מאז לא הגברת כידור, ולא גברת אוסנת טרחו להתעניין ולו פעם אחת. אף אחד מאגף החינוך או העירייה לא הרים רבע טלפון, לא ביקר. כלום.

"אחרי שצעקנו והפעלנו את המפקחת, היא דרשה מהעירייה לספק לנו סייעת. הם אמרו שמצאו סייעת מתנדבת. ומה קרה? אחרי יומיים הסייעת הלכה, נעלמה. אף אחד לא סיפר לנו על זה, במקרה הילדה סיפרה לנו אחרי שהיא ימים ארוכים בלי סייעת. היא התביישה לספר לנו, כי היא כבר עייפה שאנחנו נלחמים בשבילה. למה? למה הילדה שלנו שנגרמה לה נכות בגלל רשלנות העירייה צריכה לשלם מחיר, כי בעיריית כפר יונה לא מוצאים לנכון לממן סייעת שמגיעה לילדה לפי חוזר מנכ"ל? למה?".

רק אחרי התערבות של המפקחת יעל ברקו,ל שתבעה מעיריית כפר יונה לדאוג לסייעת, בעיריית כפר יונה ביקשו רק לפני ימים ספורים מההורים את המסמכים הרפואיים של ליאל כי להגיש בקשה לסיוע כספי מהחינוך המיוחד.

ימית האם זועמת: "הם אומרים שהם מוצאים לה מימון לפנים משורת הדין ויקחו את זה מהחינוך המיוחד. למה? מגיע לילדה הזאת לחזור להיות נורמלית. היא עם בעיות, כי הם גרמו לה לבעיות, זה לא שיום אחד היא התעוררה עם אצבע כרותה ויד ימין משותקת".

 

אולי גם זה יעניין אותך

רק לפני ימים ספורים ליאל קיבלה לפטופ לשימוש, אלא שבלי יכולת להשתמש ביד ימין כלל, כרגע יקח לליאל זמן להתרגל לשימוש במחשב הנייד רק ביד שמאל. עד אז פז מסיקה שואל: "רק אחרי שאנחנו צועקים, כותבים פוסטים בפייסבוק שהגברת כידור רק יודעת לומר לנו להוריד, ורק אחרי תחנונים, הם נותנים לה לפטופ אחרי שלושה חודשים! ומה בדיוק היא תעשה אתו בלי סייעת?"

במשרד החינוך מציינים כי עיריית כפר יונה היא האחראית למציאת סייעת לילדה, דבר שלא קרה עדיין. וכך מגיבים במשרד החינוך: "מפקחת משרד החינוך ובית הספר עושים ככל יכולתם על מנת להעניק מעטפת תומכת ומענים מתאימים לתלמידה. גיוס ואיוש משרות סיוע אינו בסמכות המשרד ויש לפנות בנושא לרשות המקומית".

ואילו תגובת עיריית כפר יונה: "בניגוד גמור לנאמר בכתבה, העירייה פעלה באופן מיידי על מנת לסייע לילדה ולמשפחה. מהרגע הראשון הוצמדה פסיכולוגית לילדה ולהוריה, לסיוע בהתמודדות עם הקשיים אותם הם חווים. צוות בית הספר בשיתוף אגף החינוך והפיקוח בנו לילדה תכנית מותאמת הכוללת: צילום כל החומר הלימודי ע"י בית הספר, היבחנות בעל פה, מתן מחשב נייד (בהתחלה סירבה לקבל, כעת הסכימה) ומתן תיגבורים לימודיים במקצועות אותן מפסידה הילדה. לפני כשבועיים, אגף החינוך התקשר להורים להזמינם לפגישת מעקב, ההורים סירבו להגיע לפגישה. לפנים משורת הדין, בתחילה ניתן לתלמידה סייעת צמודה.

כנדרש בכל מקרה רפואי, על המשפחה להגיש למשרד החינוך את כל המסמכים הרפואיים של הילדה על מנת לבדוק זכאותה לסייעת צמודה. המשפחה נתבקשה לעשות זאת ואף הגישה למשרד את המסמכים. אנו ממתינים לתשובת משרד החינוך. אנו נפעל בהתאם לקביעת הזכאות ע"י משרד החינוך. חשוב לציין, כי העירייה מחויבת ופועלת למען תושביה בכל הקשור לטיפול וסיוע הנדרשים במקרים מעין אלו. אנו מאחלים לילדה החלמה מהירה ובריאות שלמה".
לפי הוריה של ליאל, אין אמת באף טענה של עיריית כפר יונה. ימית: "אנחנו קיבלנו אחרי 3 חודשים רק לפטופ. מה הילדה תעשה איתו אם היא לא יכולה להקליד? ואת הפגישות איתם קיבלנו אחרי התערבות של המפקחת. הם מורחים אותנו במעשיות".
בצילומים: הלבנים שנפלו על ידה של ליאל בבית הספר, והיד עם האצבע שנכרתה

תגובות:
עוד ניוזים בשבילך