חינוך

"עושים בית ספר" – סדרת כתבות על הערים במרכז שמצטיינות במערכת החינוך. השבוע: פתח תקווה

 

פרסי חינוך לעיר ולבתי הספר

 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי פתח תקוה היא העיר שיש בה את אחוז צמיחת האוכלוסייה הגבוהה ביותר בישראל לשנת 2017. כלומר, קצב הגירת תושבים חדשים לעיר הוא הגבוה ביותר. ההערכה כי נתון זה מושפע ממספר סיבות לפי הסדר, חינוך, תעסוקה ואיכות חיים.

בפתח תקווה יש למעלה מ-120 בתי ספר, קרוב ל-550 גני ילדים והיא מקצה לחינוך קרוב ל-40 אחוז מתקציבה הכולל של העיר.

ההשקעה בחינוך לפי הפרסים שמערכת החינוך בעיר קוטפת בשנים האחרונות, נותנת פירות אם לשפוט לפי נתוני משרד החינוך ופרסי ההצטיינות וההכרה להם זוכה מערכת החינוך מצד משרד החינוך.

פתח תקווה קיבלה את פרס החינוך המצטיין הארצי לרשות מטעם משרד החינוך לשנת 2015. מדובר בפרס החינוך הכי יוקרתי עבור רשות, שמוענק כל שנה על ידי שר החינוך. פרס החינוך היישובי מוענק ליישובים שבלטו בהשקעה יתרה בחינוך וביצוע תוכניות ותהליכים ייחודיים וחדשניים בתחום החינוך ביישובם. הרשויות הזוכות הצטיינו בפעילויות ייחודיות: חינוך למעורבות בקהילה, ביצוע יוזמות חדשניות לקידום למידה משמעותית, ביצוע תוכניות הכלה וקידום הישגים לימודיים וכן צמצום פערים.

במהלך השנים האחרונות, מלבד פרס ההצטיינות היישובי, בתי הספר בפתח תקווה זכו להיבחר כבתי ספר מצטיינים ארציים של משרד החינוך.

רק לפני כחודש ימים השש שנתי בן גוריון פיינברג, זכה בפרס החינוך הארצי. המנהלת, מיכל אפרתי, זכתה אף לשיחת ברכה ממנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב שבישר לה על זכיית בית הספר בפרס החינוך הארצי לשנת תשע"ח.

שנה קודם לכן את הפרס הכי נחשב לבתי ספר במערכת החינוך קטף בית ספר "קפלן", שנכנס אף הוא למועדון היוקרתי והמצומצם של בתי הספר הזוכים בפרס זה.

ב-2014 קטף את אותו הפרס בית הספר היסודי "הוברמן" בעיר, שזכה בו רק עם עוד 3 בתי ספר יסודיים מכל הארץ.

חטיבת הביניים גולדה. מקום ראשון בציוני המיצ"ב בכל הארץ. 100 בארבעת המקצועות הנבחנים

במשרד החינוך נמנעו עד כה לערוך רשימות דירוג של בתי ספר מובילים, אולם מאז כניסתו של שר החינוך נפתלי בנט לתפקיד חל שינוי מגמה. השר בנט מעודד פרסום נתונים כדי לעודד תחרות בין מערכות החינוך ובים בתי הספר. השר בנט מאמין כי התחרות תוביל למצוינות, גם במחיר של פגיעה בשמם של בתי ספר או מערכות חינוך אחרות.

לפני כשנה, פרסם משרד החינוך לראשונה את רשימת התיכונים המובילים בישראל.

על מנת לזהות את התיכונים המובילים נבדקו כמה מדדים בלמעלה מ-1,000 בתי ספר. בין המדדים שנבחנו, שיעור הצטיינות בבגרות, שיעור נשירה ושיעור התלמידים שנבחנו ב–5 יחידות מתמטיקה. ברשימת הדרוג של משרד החינוך מובילה אולפנת 'דרכי נעם' לבנות ואחריה בהפרש לא גדול ישיבת 'דרכי נעם' לבנים מפתח תקווה.

לפני כשלושה שבועות התפרסם דירוג בתי הספר של מדד מדל"ן, על בסיס בחינות המיצב שנערכו עד לשנת 2017. על פי התוצאות, חטיבת הביניים 'גולדה' בפתח תקוה, זכתה במקום הראשון בארץ בקרב חטיבות הביניים עם ההישגים הטובים ביותר בבחינות המיצ"ב. מדד מדלן מתבסס כאמור על בחינות המיצ"ב האחרונות שביצע בית הספר, שכוללות את מקצועות הליבה: מתמטיקה, אנגלית, שפת אם, ומדע וטכנולוגיה. חטיבת גולדה מובילה עם ציון 100 בכל 4 המקצועות שנבחנו במיצ"ב. הישג יוצא דופן גם במרמה הבינלאומית.

 

 

מובילים באי הנשרה

 

שר החינוך הקודם גדעון סער,  הוביל מדיניות להענשת בתי ספר  שמנשירים תלמידים כדי להעלות את אחוזי מקבלי תעודות הבגרות ואת תוצאות מבחני המיצ"ב. לשר החינוך הקודם התברר כי בתי ספר בארץ נוהגים "להנשיר" תלמידים או לעודד אותם לנשור מבית הספר כדי ליצור מיצג מדומה של הצלחה בהישגים. סער דרש מבתי הספר לשנות את המדיניות ואף איים להעניש בתי ספר שבהם אחוזי הנשירה היו גבוהים מדי.

גם בתחום הזה פתח תקוה עומדת יפה מאוד בדרישה הזו. לפי המדד האחרון, פתח תקווה נמצאת בין 10 הישובים המדורגים במקום הראשון. ראש העיר, איציק ברוורמן, סבר שצריך למצוא מסגרות חינוך גם למי שנמצא בשוליים והנהיג מדניות תקיפה לפיה אסור לוותר על אף תלמיד. אמנם גישה זו השפיעה במידה מסויימת על הדרוג הכללי של פתח תקוה בחינוך, אבל ברוורמן התעקש שהוא מוכן לשלם את המחיר, "מערכת החינוך שלנו מדורגת במקום גבוה. ברור לי שיכלנו להתקדם עוד בדירוג אבל אני לא מוכן לעשות את זה על חשבון החלש. לא מדובר יהיה אז רק במיצג שווא אלא  גם בעוול נורא שאני לא מוכן לקבל אותו", אמר ברוורמן למערכת "ניוזים".

משרד החינוך קיבל החלטה גם  לתמרץ בתי ספר לא רק בהיבט ההישגי, אלא גם הערכי. משרד החינוך קבע בשנים האחרונות מדדים חדשים, לפיהם  נמדד הצוות החינוכי של בית הספר על פי הישגיהם בתחום הערכי. באוגוסט אשתקד פרסם משרד החינוך את רשימת 285 מוסדות החינוך של החטיבות העליונות, אשר הצטיינו בשנת הלימודים הזו בתחום הערכי, החברתי והלימודי. בין בתי הספר ברחבי הארץ הצטיינו שבעה תיכונים בפתח תקווה: 'אחד העם', 'אנקורי', הרב תחומי א', מקצועי' בית בלומה', טכנאים והנדסיים, 'גן ונוף'  ו'בן גוריון'.

 

פתח תקווה בין הערים המובילות בהשקעה בחינוך, עם קרוב ל-40 אחוז מהתקציב שמופנה למערכת החינוך

 

לא רק על ציונים

 

בכל מערכת חינוך יש מקום לשיפורים.  בעיר כמו פתח תקווה שקצב צמיחת האוכלוסין בה הוא הגבוה בארץ מערכת החינוך שלה מצריכה גמישות ושינויים דינמיים. כך למשל, רק לאחרונה מינהל החינוך בעיר החליט לפתוח מסלול חינוך 'אנתרופוסופי'. בשלב ראשון מדובר על פתיחת מסלול של כיתה המשולבת בבית ספר יסודי רגיל ופתיחת גני ילדים אנתרופוסופיים כבר בשנת הלימודים הקרובה.

לפי צפי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מערכת החינוך של פתח תקווה תאלץ לצמוח בקצב הגבוה ביותר בין הערים הגדולות בישראל, וזאת בשל הגידול המאסיבי של האוכלוסייה וההרכב המשתנה שלה.  מדובר באתגר לא פשוט.

פתח תקוה קצרה בשנים האחרונות פרסים רבים. מגמת הקולנוע בתיכון "אחד העם" קטפה פרסים רבים בתחרויות יוקרה. רק לאחרונה נבחרה  מגמת הקולנוע בבית הספר אחד העם נבחרה למגמה המצטיינת על ידי משרד החינוך.

מבחינת אחוזי הזכאות לבגרות, בפתח תקווה נרשמה מגמת עלייה מרשימה בשנים האחרונות. לפי משרד החינוך, ערים בהם יש חינוך תורני, האחוזים לזכאות לבגרות יורדים במעט בשל כך, כאמור כך גם בפתח תקווה.

 

במסגרת סדרת הכתבות על החינוך, מערכת "ניוזים" ערכה רשימה של הישגים גם בפתח תקוה:

 

 

  • פתח תקווה זוכת פרס החינוך המצטיין הארצי היישובי מטעם משרד החינוך לשנת 2015.
  • השנה השש שנתי בן גוריון זכה בפרס החינוך הארצי של משרד החינוך לבתי ספר
  • ב-2016 זכה בפרס החינוך הארצי לבתי ספר היסודי "קפלן".
  • ב-2014 זכה בפרס החינוך הארצי לבתי ספר בית ספר היסודי "הוברמן".
  • פרס ההצטיינות הארצי כרשות מצטיינת של תכנית 'נתיב האור' – התכנית מכשירה את תלמידי ישראל בתחום השמירה על האנרגיה ועל הבטיחות בשימוש באנרגיה.
  • השנה חטיבת הביניים גולדה דורגה במקום הראשון בציוני המיצ"ב הארציים, עם ממוצע 100 לפי מדד מדל"ן בארבעת המקצועות הנבחנים.
  • מגמת קולנוע ומדיה דיגיטאלית בתיכון 'אחד העם' נבחרה למגמה מצטיינת על ידי משרד החינוך
  • תיכון 'אחד העם' זכה במקום הראשון בתחרות העבודות ללימודי השואה
  • מקום ראשון לתלמידי חטיבת 'גולדה' בתחרות יזמים צעירים. בתחרות השתתפו כ-20 בתי  ספר מהמחוז.
  • נבחרת הכדור-רשת של אולפנת "הדר גנים" זכתה במקום הראשון מבין האולפנות בארץ
  • תלמידי בית ספר 'שמעוני' זכו במקום הראשון בתחרות הארצית "נתיב האור".
  • ביה"ס "שלום" לחינוך מיוחד זכה במקום הראשון, בפעם השנייה ברציפות, באולימפיאדת המדע לחינוך המיוחד.
  • תלמידי תיכון 'גולדה' זכו במקומות ראשונים בתחרות רובוקאפ 2018: מהנדסים ויזמים צעירים.
  • מקום ראשון למגמת קולנוע בתיכון "אחד העם" בתחרות מחווה לקולנוע הישראלי לכבוד 70 שנים למדינת ישראל.
  • מקום ראשון בתחרות דיבייטworld scholar's cup ארצית ברחובות, לרועי אבידב, תלמיד תיכון אחד העם.

 

 

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות