רעש המטוסים הפך את חייהם של 1.5 מיליון תושבים במרכז ובשרון לבלתי נסבלים. צילום: עיריית ראשל"צרעש המטוסים הפך את חייהם של 1.5 מיליון תושבים במרכז ובשרון לבלתי נסבלים. צילום: עיריית ראשל"צ

תל אביב, חולון, ראשל"צ וערים מהשרון עתרו נגד שר התחבורה ישראל כ"ץ: "לא יכולים לישון בגלל המטוסים והרעש. עליו לקבוע מגבלות לרעש"

עתירה חסרת תקדים, שלה שותפים לראשונה כל היישובים סביב נתב"ג המונים כמיליון וחצי איש, הוגשה כנגד שר התחבורה כדי שיקבע מגבלות רעש למטוסים הנוחתים, ובלילה במיוחד


הוגשה עתירה לבג"צ כנגד שר התחבורה, השר לאיכות הסביבה ורשות התעופה האזרחית, על מנת שיקבעו מגבלות רעש לנחיתת מטוסים בנתב"ג בכלל, ובלילה בפרט, כפי שהם מחויבים בחוק. כיום אין כל מגבלה לרעש מטוסים בנחיתה בנתב"ג.

בעתירה רחבת היקף וחסרת תקדים, שלה חברו לראשונה כל הישובים סביב נתב"ג, החל מתל אביב וכלה בקיבוץ עינת, מבקשים כמיליון וחצי תושבים ששר התחבורה ימלא אחר חובתו בחוק הטיס ויקבע מגבלות רעש למטוסים הנוחתים בנתב"ג.

מסתבר, באופן מפתיע, כי שר התחבורה, למרות שביקש לעצמו והפקיע את חובת קביעת מגבלות הרעש לנחיתה מהשר לאיכות הסביבה כבר בשנת 2011, כלל לא ממלא מאז אחר הוראת החוק, אותה ביקש הוא אישית כאמור לעצמו. הוא הבהיר כי אינו עושה זאת, כך לדבריו, "באופן עקרוני".

לחילופין מתבקש בג"צ, היה ושר התחבורה יסרב למלא את חובתו, להורות על החזרת ה'מנדט' החוקי לקביעת הרעש המותר לידי השר לאיכות הסביבה, כפי שהיה קודם.

עוד עולה ומסתבר מן העתירה, במפתיע ובניגוד לדעה הרווחת, כי רעש המטוסים הנגרם בנחיתה עולה לעיתים על זה הנגרם בהמראה, וזאת היות ובשעת הנחיתה המטוס טס נמוך מאד כשכל אמצעי העצירה פתוחים, מה שמייצר רעש רב.

אולי גם זה יעניין אותך

חשוב לציין, כי היישובים הסובלים מרעש המטוסים הנוחתים מצויים בכל המעגל סביב נתב"ג, שכן הנחיתות, להבדיל מההמראות מתבצעות מכל הכיוונים ולא רק לכיוון מערב.

עוד יודגש, כי להבדיל מההמראות אשר נפסקות בין 01:40 ל-05:00 בבוקר (מה שקרוי 'עוצר לילה'), הנחיתות  בנתב"ג מותרות 24/7 364 ימים בשנה, וזאת בניגוד למקובל בעולם המערבי, שם בדר"כ מתקיים עוצר גם בהמראות וגם בנחיתות.

האפשרות לנחות בנתב"ג בכל שעות הלילה הביאה בשנים האחרונות את החברות האירופאיות לתכנן את לוח הטיסות שלהן, כך שב'זמן המת' (בלילה) יטוסו לנתב"ג במקום לשלם דמי 'חניית לילה' באירופה, מה שהביא לתדירות נחיתות בנתב"ג בלילה העולה לעיתים על זו שביום.

מצב דברים זה הוגדר על ידי ראש עיריית חולון זה לא מכבר כך: "נתב"ג הפך להיות פח הזבל הלילי של אירופה על חשבון תושבי מרכז הארץ".

עוד מובהר בעתירה, כי גם אם ריבוי הנחיתות בלא כל מגבלה של שעות ורעש אכן מביא להוזלת מחירים, צריך בכל זאת להביא לידי איזון מבחינת האינטרס הציבורי, את הרווח הכלכלי למדינה ולרשות שדות התעופה בפרט, למול מתן האפשרות לשינה סבירה לכמיליון וחצי התושבים החיים בסמיכות לנתב"ג.

תגובות:
עוד ניוזים בשבילך