אכיפת האופניים החשמליים בעיר: 120 דוחות חולקו בשבוע הראשון ללימודים
ביום הראשון ללימודים הפקחים הסתפקו בהתראה, אך כבר ביום השני ללימודים הוטלו קנסות על אלה שעברו על החוק כמו רכיבה במדרכה במקומות בהם קיימים מסלולי אופניים ייעודיים, דיבור בטלפון הנייד תוך כדי רכיבה או עם אוזניות, הרכבת אדם נוסף ועוד. בשבוע הראשון ללימודים נרשמו כ-120 דו"חות וזומנו הורים לאסוף את הכלים הממונעים לילדיהם שמתחת לגיל 16.
על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2017 נרשמה עליה משמעותית של 13.7% במספר רוכבי האופניים שנפגעו בתאונות – בעוד שב-2016 דווחו 1,536 רוכבי אופניים חשמליים – ב-2017 זינק מספרם ל 1,747. ראשון לציון נקטה יוזמה בנושא כבר לפני כשנתיים עם הקמת פורום חשיבה משותף יחד עם חברי פרלמנט הנוער, הדרכות והרצאות לתלמידים, תכנון וקידום שבילי אופניים בעיר ועוד. בנוסף, נאסרה כניסת אופניים עם מנועי עזר לבית הספר ובמקביל הקצתה העירייה מתקנים ייעודיים לתלמידים. כאמור, עיריית ראשון לציון היא גם אחת הערים שיישמו את החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות.
החברה לביטחון וסדר ציבורי בשיתוף עם המטה לבטיחות בדרכים מקיימים במקביל לאכיפה קמפיין הסברה לתלמידים בנוגע לחבישת קסדה, רכיבה על שביל ייעודי או על הכביש, איסור על דיבור בנייד בזמן רכיבה ועוד. הקנסות שפורסמו על פי החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת עומדים על סכומים 250 שקל- 1000 שקל. רכיבה ללא קסדה תגרור קנס של 250 ₪ בעוד רכיבה על אופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 16 שנים עשויה לגרור קנס של 1000 ₪.
מנהל המטה העירוני לבטיחות בדרכים, ישראל סלע, אמר: "המטרה שלנו לצמצם ככל הניתן שימוש באופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 16 והעלאת המודעות לשימוש באמצעי מיגון כמו קסדה ורכיבה ללא אוזניות. לאופניים החשמליים יתרונות רבים, אך כאשר רוכב אינו מבין שמדובר בכלי רכב ולא מכיר את הסכנות הטמונות בו, אנחנו נמצאים בבעיה. אני קורא מפה גם להורים לקחת אחריות ולהקפיד שילדיהם ירכבו על פי הכללים והחוק. אני מקווה שיחד עם הרוכבים ניצור שינוי אמיתי כך שכלי רכב זה ישרת את הרוכבים בבטחה".
צילום: עידן גרוס