חינוך

מחוז מרכז פותח את שנת הלימודים תשע"ט

במסגרת הנושא השנתי, יעסקו בתי הספר בסוגיית האחדות בשני צירים מרכזיים: הראשון, אחדות בין כל מרכיבי החברה הישראלית והשני, עמיות יהודית וקשר עם יהודי התפוצות. בימים אלו שוקדים במשרד ובבתי הספר על גיבוש התכנים הספציפיים שיובאו בפני התלמידים בהקשר לסוגיית האחדות, על ידי קיום מפגשים, מעגלי שיח, מסעות וטיולים משותפים בין מגזרים שונים בחברה הישראלית, קיום ימי שיא, פעילויות לחיזוק הקשר עם ילדים ונוער בתפוצות ועוד.
אוטונומיה למנהלים – השנה יוצאת לדרך תוכנית השר בנט להגדלת האוטונומיה למנהלי בתי הספר. המנהלים מהווים את עמוד השדרה של מערכת החינוך והם אלה אשר יקבעו את איכותה ואופייה, ולכן יש להעצים אותם ולהעניק להם את הכלים שיאפשרו להם לנהל את המערכת באופן מושכל ולהוביל אותה להישגים גבוהים.
תוכנית האוטונומיה תתמקד במספר היבטים: הוספת משאבים כספיים וגמישות תקציבית בניהולם, הפחתת הבקרה והרחבת התשתיות של בית הספר.
לאור זאת, בשנה הקרובה נראה שורה של שינויים עמוקים, העיקריים שבהם:
§ הרחבת הניהול העצמי גם בחטיבות הביניים – החל מהשנה הבאה (תשע"ט) יפעיל משרד החינוך פיילוט של 150 חטיבות ביניים אשר יעמדו לרשותן כ-100,000 ₪ להשקעה בצרכי בית הספר בהתאם לשיקול דעת המנהל.
§ סל שקלי גמיש של 105 מיליון ₪ שיוקצה למנהלי בתי הספר לשם מתן מענים לבית הספר על פי החלטת המנהל. הסל יוכל לשמש למשל לתגבור לימודי, מענים רגשיים לתלמידים ושילוב סדנאות להורים.
§ גמישות בהיקף העסקה של מורים – מנהלי החטיבות העליונות יוכלו להרחיב את המשרה של מורה ב"עוז לתמורה" בהיקף של עד 125%, ללא אישור של כח אדם בהוראה.
§ הפחתת הבקרה על בתי ספר שעומדים ביעדים – בתי ספר שיימצאו תקינים בכל היבטי הבקרה יבוקרו אחת ל- 5 שנים במקום אחת ל- 3 שנים.

כמו כן, הוחלט על נקיטה בשורה של פעולות שיפחיתו את העומס על המנהלים, העיקריות שבהן:
§ יצירת מסלול ירוק במתן רישיונות למוסדות חינוך ותיקים – בתי ספר שיוגדרו ירוקים יידרשו לחדש את הרישיון שלהם אחת ל- 5 שנים, כדי לקצר את הבירוקרטיה, להפחית את העומס על המנהל, ולפנות את זמנו היקר לתכנון תהליכים ארוכי טווח. בתי ספר שיימצאו אדומים יחדשו את רישיונם אחת לשנה.
§ הקדמת הקצאת שעות התקן והסלים לחודש מאי – הקדמת הסלים תאפשר למנהל לנהל את כח האדם באופן נכון וראוי יותר לקראת שנת הלימודים, בדגש על תשלום שכר המורים במועדו.
§ פתיחת מאגר לסיוע בהשמת ממלאי מקום מורים וגננות – המאגר יסייע למנהל ולגננות לבחור בעת הצורך ממלאי מקום לאחר שאלה נבדקו על ידי המשרד בהיבט של כשירות והיעדר רישום פלילי.
§ תיק תוכניות לימודים מקוון לעובדי הוראה – התיק כולל את כל תחומי הדעת מגן- י"ב, ומנגיש למורים מגוון של חומרי למידה וסרטוני הדרכה שיכולים לשמש להם כלים לתכנון שיעור.
§ שיפורים וחידושים בניהול הבגרויות – החידושים נועדו לאפשר למנהל לקבל שיקוף דוח חוסרים בית ספרי, הפקת גיליונות ואישורי זכאות באופן ממוחשב ודיווח התאמות לתלמיד במערכות המשרד.
המשך הטמעת הרפורמות והרחבת השירותים הניתנים לתלמיד:
§ התכנית הלאומית לקידום המדעים בדגש על המתמטיקה – היעד השנה הוא להגיע מ- 18,050 ל- 19,200 ניגשים ל- 5 יחידות מתמטיקה
§ אנגלית – יעד השנה הוא 66% במספר הניגשים ל- 5+ 4 יח"ל באנגלית.
§ "חוג לכל ילד" – כ- 90,000 תלמידים צפויים להשתתף השנה בחוגים מסובסדים מתוכם בהערכה כ- 4,000 ישראלים יוצאי אתיופיה, 30,100 תושבי הצפון, 50,000 מהחברה הערבית ו- 5,000 מהמגזר החרדי.
§ "בתי ספר של החגים" – כ- 560,000 ילדים צפויים לקחת חלק השנה במסגרת קייטנות החגים ובכללם קייטנת פסח וקייטנת חנוכה.
§ "בתי ספר של החופש הגדול" – כ- 330,000 ילדים צפויים להצטרף השנה לבתי הספר של החופש הגדול.
§ תקצוב דיפרנציאלי – השנה יושלם ב- 100% התקצוב הדיפרנציאלי על ככל בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. המשמעות: שעל כל שעת טיפוח שיקבל תלמיד מעשירון גבוהה, יקבל תלמיד מעשירון טיפוח נמוך 6 שעות. השנה, המשרד גם ייצא לפיילוט באותו נושא ב- 60 בתי ספר תיכוניים.
§ צהרונים – כ-489,537 ילדים צפויים להשתתף השנה בתוכנית הצהרונים המהווים 90% מהפוטנציאל.
§ רפורמת ההתאמות בלמידה- בשנת הלימודים הקרובה נרחיב את חטיבות הביניים המשתתפות בתוכנית מ-76 ל-186.
§ המשך צמצום כיתות – עם כניסתה של הרפורמה צמצום תלמידים בכיתה לשנתה הרביעית היא הוחלה על כיתות ד'. המשמעות שהמספר המקסימלי עומד על 34 תלמידים בכיתה. מספר הסייעות.
§ סייעת שניה וגננת מובילה – השנה ישולבו 5,895 סייעות (סייעת שניה) ו-1,006 גננות מובילות.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף: "אנחנו פותחים את שנת הלימודים בשורה של בשורות גדולות ומשמעותיות. לצד התכניות הלאומיות הגדולות – בתי הספר של החגים, תכנית המתמטיקה והאנגלית, חוגים ובתי הספר של החופש הגדול, נרחיב את שיפוץ ספריות בתי הספר, נצייד את מעבדות בציוד חדשני, נגדיל את המשתתפים בתנועות נוער. נוביל גם שורה של שינויים לטובת קידום האוטונומיה של המנהלים. המנהלים הם מובילים את העשייה החינוכית והם אלה אשר יכריעו את עיצוב פניה של המערכת, ולכן ההשקעה במנהלים חשובה לאין שיעור".
עמליה חיימוביץ מנהלת מחוז מרכז סיכמה: "עם תחילת שנת הלימודים, ברצוני לאחל לכם הצלחה רבה. שתהיה זו שנה של למידה, חינוך, חברות, הצטיינות והתקדמות. המנהלים, המורים וכל אנשי הצוות בבתי הספר ערוכים ומוכנים להוביל אתכם התלמידים קדימה, להיות אתכם בכל הזדמנות או קושי, ולסייע לכם להצליח. ברכתי שלוחה אליכם, שתתמידו ותתאמצו, ושתראו ברכה בעמלכם. 'שיפה וטובה תהא השנה אשר מתחילה לה היום".

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות