תל אביב - יפו

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה להפקיד את תוכנית שדה דב

גבולות התוכנית – מתחם רידינג מדרום; תוכנית תא/3700 מצפון; שכונות 'נופי ים' ו'ל' ממזרח. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-2,500 דונם.
הבנייה המוצעת, כוללת בנייה מרקמית בת 5-10 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות המלווים את הצירים המרכזיים ברובע. התכנון המוצע כולל מגוון שטחים ציבוריים, לרבות שני פארקים במערב התוכנית (פארק המסלול והפארק החופי) וכן פארק נוסף החוצה את התוכנית ממזרח למערב ומקשר בין שדרת מבני הציבור לחוף הים. מבני הציבור המתוכננים ברובע יתנו מענה ציבורי הן לתושבי השכונה והן מענה עירוני חשוב לצמיחתה של העיר לאור אישורן של תכניות להתחדשות עירונית ברבעים ההיסטוריים. כמו כן, מוצע מערך רחובות ראשיים, שהראשי מבניהם הוא רחוב אבן גבירול שימשיך צפונה, ולאורכו יעבור קו הרכבת הקלה – 'הקו הירוק'.
​​​​עפ"י התכנון, רחוב איינשטיין הקיים ממשיך כשדרה עירונית עד הים, וכן מוצע פארק רציף החוצה את התוכנית ממזרח למערב, ולאורכו רצף שטחי ציבור ושדרה עירונית נוספת. הפיתוח הנופי המוצע, מהווה חלק ממערך שטחים לניהול מי נגר, החל מרצועת נטיעות ועד לשטחים לאיגום והשהיית מי נגר.
מאחר וקו הרכבת הקלה ("הקו הירוק") שעובר בתחום התוכנית ושירות התחבורה הציבורית המשלים, מוצע תקן חנייה מופחת ופרוגרסיבי במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב פרטי. הרחובות המוצעים תוכננו ליצירת מרחב הליכה נוח עבור הולך הרגל. בהתאם לתפיסתה המקיימת של התוכנית, מוצע מערך אנרגיה מקיים, המשלב בין ייצור אנרגיה מקומי וארצי. מימוש המערך המשולב מנצל משאבי גז טבעי זמינים בתחום התוכנית, נוכח קיומו של קו ההולכה הארצי המגיע מהים לתחנת הגז במעגנת רידינג.
כמו כן, שטח התוכנית יסומן כולו כשטח לאיחוד וחלוקה. התוכנית תקבע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות. בהכנת תכניות מפורטות תקבל כל חלקה את זכויותיה היחסיות בכל אחד מהמתחמים.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, דניאלה פוסק, ציינה כי: "עקרונותיה של התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן, זאת כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב".
מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, מסרה כי: "זהו אחד הימים החשובים ביותר שידעה המערכת הציבורית, בראייתה את חשיבות התוכנית והעמידה בצרכים וביעדיה של הממשלה ורשויות התכנון במדינת ישראל".
שדה דב הוקם כשדה אזרחי בשנת 1938 מצפון לת"א בסמוך למתחם רידינג. לימים היווה השדה חלק מהמערך הצבאי של 'ההגנה' תחת המסווה של חברת 'אווירון'. עם הקמת המדינה הפך שירות האוויר של 'ההגנה' ל'טייסת א' ועם הקמת צה"ל לטייסת "הגמל המעופף" – הטייסת הראשונה של חיל האוויר אשר שכנו בשטח זה. כיום בתחום השדה, קיימים בסיס צבאי וטרמינל אזרחי.
החלטת הוועדה המחוזית היום תואמת את החלטת הממשלה 2392 מיום 4.1.2015 והסכם שוה"ם 3, שקבעו כי חלקו הצבאי של השדה יפונה עד ינואר 2019. כמו כן, פסק דין בבג"ץ 7487/15 מיום 25.1.2016 נתן תוקף להסכמת המדינה ומנהלי "הגוש הגדול" לדחיית המועד להפסקת הפעילות האזרחית, וזאת עד ליום 30.4.2017.
ביום 17.7.2016 נחתם הסכם בין שר האוצר ושר הביטחון שמטרתו העברת הפעילות האזרחית בשדה דב לשטח השדה הצבאי, החל מאפריל 2017 (במועד פינויו של החלק האזרחי ועד פינוי מלא של השדה האזרחי והצבאי בינואר 2019). ביום 17.01.17 המליצה המועצה הארצית לשר האוצר, בהתאם להוראת סעיף 266 ה(ב) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1065, לקבוע באמצעות צו – פטור מהיתר ומתוכנית, לבנייתו של טרמינל זמני אזרחי בשדה דב בתחום השדה הצבאי, וזאת לתקופה שעד תום הפעילות הצבאית בשדה. הטרמינל האזרחי לא נבנה. תחת זאת, ב-28.3.2017 חוקק 'חוק שדה דב', אשר קבע כי שדה התעופה דב הוז, ימשיך לשמש כשדה תעופה אזרחי כל עוד מתקיימת בו הפעילות הצבאית. ביום 24.6.18 ניתנה החלטת ממשלה 3910 אשר אישרה עקרונית את טיוטת חוק שדה דב )הנחיות מיוחדות) וקבעה את מועד הפינוי לנוב' 2019 וביחס לשדה הצבאי יולי 2019.

ניוזים- רשת אתרי החדשות המקומיות של ישראל, מכבדת את זכויות היוצרים ועושה את כל המאמצים לאיתור בעלי הזכויות של היצירות הכלולות בכל הכתבות שלנו ברשת. במידה ומצאתם יצירה שאת/ה בעלי הזכויות עליה ואתם מעוניינים להוריד אותה מהכתבה או להוסיף לה קרדיט, אנא פנו אלינו בטלפון/ ווטסאפ: 0522818000 או שלחו למייל: .mnewzim@gmail.com

כתיבת תגובה

עוד ניוזים בשבילך

כתיבת תגובה

Back to top button
נגישות